Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Tuesday 27 March 2012

PUDING TRIFLE....

Seperti dijanjikan, dengan masa yang agak ketat ni sempat jugak ku menulis resepi puding trifle ....this is my hubby favourite....buatnya pun amat mudah....:))



Bahan-bahan;

1 bungkus swiss roll pandan cake (prefer king confectionery)
1 cawan tepung kastard
1 tin susu cair
3 cawan air
1 (90grm) kotak jelly perisa oren (prefer nona brand)
400ml air
1 tin fruit cocktail
3 sudu besar gula

Cara menyediakannya;

Potong swiss roll cake dalam 1/2 inci kemudian susunkan dalam mangkok. Asingkan buah dan kuah dengan menggunakan penapis. Basahkan sedikit swiss roll kek dengan air cocktail tadi. Just untuk melembabkan kek. 

Masukkan tepung kastard dalam periuk. Campurkan dengan air,susu, gula dan juga lebihan air cocktail tadi. Kacau dengan menggunakan whisk. Pastikan api tidak terlalu besar. Kacau tanpa henti hingga custard agak pekat dan berkilat dan tutup api. Curahkan kastard di atas swiss roll dan ratakan. Ketepikan.

Panaskan 400ml air dalam periuk. Masukkan serbuk jelly. Ikut pada arahan kotak jelly. Jangan sesekali mengingkarinya kerana akan membuatkan jelly terlalu cair or keras.Setelah mendidih biarkan sejuk sebentar kemudian curahkan perlahan-lahan di atas kastard tadi. Curah gunakan senduk untuk memastikan kastard tidak pecah. Akhir sekali taburkan fruit cocktail di atasnya dan sejukkan dalam fridge.

Puding trifle ni sedap kalau dimakan ketika sejuk. Jika suka boleh sapukan whipping cream di atasnya.

FYI, gambar di atas gambar lama kerana puding trifle yang baru buat hari tu tak sempat nak ambik gambar. Kalau ikutkan dari resepi di atas boleh dapat 2 mangkok. Walaubagaimanapun bergantung kepada saiz mangkok puding anda. Jelly nona ini juga ada pelbagai perisa.

Selamat Mencuba!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...