Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Sunday 18 March 2012

AYAM KUKUS...

Untuk masak yang simple dan cepat rasanya inilah masakan yang paling sesuai..sesekali masak tanpa santan ni bagus jugak...tak bertambah kolestrol dalam badanku hari ini...hehehehe.....ayam kukus lebih cantik kalau dapat yang seekor terus..tanpa dipotong.....tapi disebabkan dah biasa pergi pasar suruh peniaga tu potong..siap pesan lagi potong kecik2...masak jer la....senang gak..nak makan tak payah dah nak potong-potong....terus angkat masuk dalam pinggan and ngap...


Bahan-bahan;

1/4 ekor ayam (suku ekor ayam)
6 biji baby potato
6 batang baby carrot
1 biji tomato saiz sederhana
2 kuntum cendawan shitake - dihiris
1 biji bawang besar
1 inci halia 
3 ulas bawang putih
1/2 sudu kecil lada hitam               }
1/2 sudu kecil jintan manis            }ditumbuk halus
1/2 sudu kecil jintan putih             }
1/2 sudu kecil biji ketumbar           }
1/2 biji jus lemon
1 sudu besar minyak zaiton
1 sudu besar madu
1 biji cili merah - hiris
1 batang daun ketumbar - dihiris
garam secukup rasa

Cara memasak.

Bersihkan ayam. Gaulkan ayam dengan bahan yang telah ditumbuk halus, madu dan sedikit garam. Perap lebih kurang 15 minit. Sementara itu potong  bawang besar dan tomato dalam 6 bahagian. Halia dan bawang putih dimayang halus. Buangkan kulit baby potato. Cendawan shitake dihiris nipis.Masukkan ayam dalam mangkok tahan panas. Gaulkan dengan bawang besar, tomato, halia, cendawan, bawang putih, kentang dan baby carrot.Masukkan jus lemon, olive oil dan garam secukup rasa. Akhir sekali taburkan dengan hirisan daun ketumbar dan cili merah. Kukus lebih kurang 30 minit atau sehingga kentang dan ayam masak sempurna.

Ayam kukus ni sedap dimakan waktu panas-panas. Jangan sesekali menambah air kerana air akan keluar dengan sendirinya dari jus ayam. Resepi di atas sesuai untuk 3 orang makan dan amat sesuai bagi yang tengah berdiet...:))



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...