Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Friday 18 July 2014

MEE JAWA aka MEE REBUS...betul ker??

Aku selalu keliru yang mana satu mee jawa dan yang mana plak mee rebus..sebab bila rasa hampir sama...kalau tengok kedua resepi ni  pun lebih kurang sama jer...masa awal 90an dulu lepas tamat SPM aku pernah duduk JB di rumah mak saudara sementara tunggu result SPM keluar. Aruah  Mak Andak ni memang suka bawak kami makan di luar....di situ baru aku mengenali mee rebus...orang Johor panggil,...memang sedap sangat mee rebus di JB tu....itulah permulaan jatuh cinta pada mee rebus...tapi bila sampai kat KL rasa lebih kurang sama tapi panggil mee jawa plak....sampai sekarang keliru....hihhihi....resepi ini aku ambil dari buku Chef Hanieliza...satu hari satu resepi....dah lama beli buku ni...bulan puasa baru bukak balik....

 Bahan-bahan;

1/2 kilo daging
1/2 kilo keledek (aku guna Japanese sweet potato)
2 inci halia**
1 inci lengkuas**
3 batang serai**
3 ulas bawang merah**
2 ulas bawang putih**
1/2 cawan udang kering  - rendam dahulu**
2 sudu cili kisar
3 sudu rempah kari daging
3 sudu minyak untuk menumis
3 sudu kicap pekat
garam dan gula secukup rasa


1 kilo mee kuning - dicelur
taugeh - buang
telur rebus
hirisan daun bawag
bawang goreng
tauh goreng
limau kasturi
cili hijau/merah

Cara menyediakannya;

Hiris daging nipis dan rebus sampai empuk. Kupas kulit keledek, cuci dan rebus sampai empuk, dikisar halus. Kisar semua bahan beanda **. Panaskan minyak, tumis kesemua bahan kisar hingga naik bau dan harum. Masukkan cili kisar dan rempah kari. Kacau selalu agar tidak hangus dan cili betul-betul masak kemudian baru masukkan daging bersama dengan air rebusan tadi dan kentang lecek. Masukkan kicap. Masak hingga kuah jadi pekat. Rasa garam dan gula secukupnya


 Dah siap packing nak bawak rumah mertua untuk berbuka puasa
 
 
ini plak aku bagi pada  jiran dekat rumah bersama dengan gulai daging salai..bulan puasa ni kami suka bertukar tukar juadah.... :)
 
 
Ini pertama kali aku buat mee jawa dan en.hubby suka sangat, siap bertambah makan....hiihihi... Kuah agak gelap sedikit sebab aku guna keledek jepun yang warna purple tu. Tapi rasa kuah memang sedap sangat sebab keledek yang digunakan memang manis. Tak perlu nak letak gula lebih...lepas makan hubby dah request suruh buat lagi...hihihihi

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...