Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Wednesday 18 September 2013

ACUAN KUIH TEMBAGA DARI PASAR PAYANG KUALA TERENGGANU

Salam semua...kalau dah sampai Kuala Terengganu tak sah kalau tak singgah di Pasar Payang.... macam-macam ada...dari kain baju sutera hingga la ke barang dapur....pilih ajer la.....aku dah lama sangat nak cari acuan kuih bahulu dan kuih bakar kemboja tembaga ni....so ini la tempat yang paling sesuai untuk dapatkannya....

Berjenis-jenis acuan kuih tembaga ada....


Barang hiasan tembaga memang banyak.....cantik-cantik belaka...:))

Ini la kedai yang kami beli.....tingkat satu....nak bagi tau pun susah....sebab mana-mana kedai jual tembaga even makanan kering sebelahnya ada jual kain batik sutera....so nak senang datang jer la sendiri yer...sebab memang susah nak bagi direction betul-betul...semua kedai nampak sama jer....
 
barang hiasan lagi.....gong pun ada....

ini yang aku beli....lepas tawar menawar aku dapat satu biji acuan kuah bakar kemboja ni RM100....aku beli 2 biji sekali....senang la nak bakar sekali 2...kononnyer la.....aku tak pasti la mahal ke murah.....harga awal yang diberitahu sebiji RM110...so aku hanya mampu dapat kurang RM10 jer...:(
gambar dekat......RM100 siap dengan penutup yer....senang la aku nak buat kuih bakar lepas ni.....


Nampak macam alat cak lempong la plak...hehehhee....

yang ini plak acuan kuih bahulu.....ada 12 lubang....harga asal RM180...lepas tawar menawar dapat RM150.....pun aku tak sure mahal ke murah.....
 
ada penutupnya jugak.....aku sengaja pilih bunga cermai ni....kuih bahulu aku tak tau bila boleh buat sebab memang tak pernah buatpun....tapi untuk kuih cara dah boleh guna ni....:))
 
Apa yang nak dah dapat.....hanya tunggu untuk digunakan sahaja......memang kat Pasar Payang ni tempat best untuk dapatkan barangan tembaga.....teringin nak beli periuk dan kuali tembaga pulak....kena simpan duit dulu yerrrrr........hehehhehehe......

19 comments:

  1. saya ada baca yg kita perlu elakkan dari memasak makanan menggunakan periuk atau kuali tembaga yng tidak bersalut kerana ia boleh mengakibatkan keracunan tembaga.

    minta pencerahan. terimakasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kerana sudi baca blog saya...untuk pengetahuan saya baru tau selepas baca komen ini... boleh rujuk di link ini http://www.myhealth.gov.my/index.php/my/pemakanan/keselamatan-a-kualiti-makanan/penggunaan-peralatan-memasak-yang-selamat untuk lebih lanjut...

      Delete
    2. Salam, memasak dengan tembaga boleh sahaja dan selamat. Asal ingredient dalam masakan tu tiada unsur asam (asam jawa, asam keping, cuka, limau, etc) asam tu yang akan buat reaction dengan tembaga. Masakan jadi pahit dan kadang-kadang beracun

      Delete
  2. Acuan kuih semprit tembaga ada jual tak..saya cari dh lama tp tak jumpa

    ReplyDelete
  3. Kalau ada ni no hp saya 0197337114

    ReplyDelete
  4. Saya nak beli acuan apam balik kecil. Siap dgn dapur .. Call saya 013 2120813 saya nak niaga bln posa ni

    ReplyDelete
  5. Acuan apam balik kecik ada tak

    ReplyDelete
  6. Acuan apam balik kecik ada tak

    ReplyDelete
  7. Salam.. Acuan bentuk pisang dah tak?

    ReplyDelete
  8. Salam.acuan akok kedut ada x?

    ReplyDelete
  9. Berat tak acuan kuih kemboja and cermai yang U beli? Genuine tembaga atau u cakap alat cat sahaja?

    ReplyDelete
  10. assalammualaikum...di mana boleh di dapati barang barang perhiasan tembaga seperti ini.

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum,, mcm mana nak beli acuan kue Cermai tu sya nak sangat sudh lama sya cari

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum...di mana bole dapati acuan kuih bahulu tembaga 5ekor ikan..

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum...di mana bole dapati acuan kuih bahulu tembaga 5ekor ikan..

    ReplyDelete
  14. acuan bahulu bentuk udang ada jual tak?

    ReplyDelete
  15. As Salam, saya dari Singapore hendak membeli acuan baulu x 2
    acuan kuih bakar x 2
    berapa harga sabiji?
    bolih tak buat penghantaran di Singapura... Terima kasih ⚘

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai yang bertanya pasal acuan di atas...HARAP MAKLUM...SAYA BUKAN PENJUAL..SAYA PEMBELI DAN MEMBELI ACUAN TEMBAGA INI DI PASAR PAYANG KUALA TERENGGANU. SILA BACA CATATAN SAYA DI BLOG...SAYA PUN TAK ADA NOMBOR PENJUAL INI..SAYA HANYA BERKONGSI MAKLUMAT DI MANA NAK DAPATKAN ACUAN TEMBAGA . TERIMA KASIH

      Delete
  16. Ramai yang bertanya pasal acuan di atas...HARAP MAKLUM...SAYA BUKAN PENJUAL..SAYA PEMBELI DAN MEMBELI ACUAN TEMBAGA INI DI PASAR PAYANG KUALA TERENGGANU. SILA BACA CATATAN SAYA DI BLOG...SAYA PUN TAK ADA NOMBOR PENJUAL INI..SAYA HANYA BERKONGSI MAKLUMAT DI MANA NAK DAPATKAN ACUAN TEMBAGA . TERIMA KASIH

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...