Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Sunday 15 July 2012

SAMBAL TUMIS IKAN BILIS PETAI.....walaweeei.....:))

Salam semua....sekejap jer rasa Ahad hari ni......lepas breakfast terus ke dapur...tup-tup dah tengahhari......cepatnya masa berlalu....hari ni keluarga mertua makan tengahhari di rumah....so aku sempat la masak beberapa jenis lauk tadi...antaranya jenahak gulai ciliapi, kangkung goreng belacan, goreng ikan terubuk masin Sarawak hari tu dan juga yang ini....Sambal Ikan Bilis Petai....dah lama betul aku tak masak ni...:)) sajer nak berkongsi di sini..memang la ramai yang kata mudah untuk memasaknya...lain orang lain stylenya kan....:))

Bahan-bahan;

1 mangkuk ikan bilis yang telah dikopek
2 senduk cili kisar
5 ulas bawang merah ***
1 ulas bawang putih *** kisar halus
secubit belacan  ***
4 papan petai - belah 2
2 biji bawang besar - dihiris
sedikit air asam jawa
garam secukup rasa
1 cawan minyak masak

Cara Menyediakannya;

Rendam sebentar ikan bilis dan toskan.Panaskan minyak dalam kuali. Goreng ikan bilis hingga garing. Angkat dan toskan. Jika minyak terlalu banyak keluarkan. Tumiskan bahan kisar hingga naik bau, kemudian masukkan cili kisar. Masak hingga cili betul-betul garing dan pecah minyak. Kemudian masukkan air asam jawa serta bawang. kacau hingga bawang besar layu. Kemudian baru la masukkan petasi dan juga ikan bilis yang telah digoreng tadi. rasa garam secukupnya dan angkat.

Jika suka boleh letak sedikit gula. Masing-masing ada style masakan tersendiri. Macam aku gula memang amat jarang sekali digunakan untuk masakan lauk-pauk.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...