Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Sunday 5 August 2012

FAMILY'S BUKA PUASA @ MY HOME SWEET HOME...:))

Salam semua; selepas 2 weekends tidak berbuka puasa di rumah sendiri, puasa ke 15 baru la ada peluang..kami jemput beberapa orang family terdekat untuk berbuka bersama...kesemuanya dalam 12 orang dewasa...pukul 12.30 tengah hari aku dah mula masuk di ruang dapur untuk menyediakan juadah berbuka puasa petang nanti...alhamdulillah...walaupun aku keseorangan di dapur, semua yang aku rancang untuk juadah hari ni mampu aku laksanakan....

Agar-agar santan..juadah pertama..kena masak dulu sebab nak kena sejukkan dalam fridge...

Kuih Talam Gula Merah....mesti ada....resepi di sini Resepi tepung talam..ada lebihan pati santan dari agar2...pada membazir baik buat kuih talam ni...
Kari Kambing.....resepi
Aku ambik masa hampir 4 jam untuk memasak kari kambing ni...belum ada kesempatan lagi nak membeli pressure cooker...sebab tu terpaksa merebusnya lama..tak kisah la kan...asalkan dagingnya lembut dan sedap....sambil memasak kari ni aku menyediakan bahan-bahan untuk nasi briani ayam...maaf..tak ada gambar...baru perasan nasi briani ayam ni tak ada di sini...resepi  Nasi Briani Ayam .....anyway memang dah selalu post pun kat blog ni....sambil masak kari kambing ni aku menebar roti jala di dapur sebelah.....

Roti Jala...sedap dimakan bersama kari kambing....:))
Selesai menebar roti jala ni, aku sediakan lasagna plak....untuk sos merahnya memang aku telah masak di rumah KL sebelum ni...jadi hari ini aku hanya menyediakan sos putihnya sahaja...
Lasagna.....Resepi lasagna
Oleh kerana ada yang tak makan kambing, aku memilih untuk memasak ikan...sambil menunggu lasagna masak dalam oven, aku menyediakan bahan-bahan untuk di masak, Ikan Kerapu Sweet & Sour ni...

Kerapu Sweet & Sour..

Selesai masak Ikan Kerapu ni, aku mula membuat salad arab or Tabullah...resepi ada di sini...

Tabullah...resepi
Akhir sekali, aku goreng murtabak raja...ini murtabak frozen...kami beli di Pengkalan Cepa, Kelantan..memang sedap...walaupun frozen tapi bila digoreng semula rasanya sama macam murtabak yang baru digoreng malah rasanya lagi sedap.....saiznya besar dan tebal..

Murtabak Raja Ayam & Daging....

Mula berbuka....bismillah.......alhamdullilah...semua masakan sempat siap sebelum waktu berbuka.....konsep buffet....:))




Alhamdullillah...selamat semuanya.....:))

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...