Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Monday 27 August 2012

MENTIMUN ACHEH...Pencuci mulut amat menyegarkan...



Salam semua...lama jugak rasanya tak update blog ni...pencuci mulut ni pun di buat pada hari Ahad baru ni...secara jujurnya pencuci mulut mentimun acheh ni agak unik bagiku...mungkin pada orang lain dah biasa...first time tengok buah ni depan mata dan first time jugak aku membuatnya dan merasanya...difahamkan buah ni banyak terdapat di Tanjong Karang...aku kenali buah ni melalui salah seorang kawan ku di facebook, Puan Asmawati...ribuan terima kasih kepada Puan Asmawati yang berikan mentimun acheh ni dan cara-cara untuk menyediakkannya...kalau nak cari sendiri aku percaya aku takkan jumpa...hehehehe...mari kita berkongsi di sini...


Bahan-bahan;

1 biji mentimun acheh
5 sudu gula pasir
5 cawan santan
beberapa ketulan ais

Cara menyediakkannya;

Kupas kulit mentimun acheh.Basuh seketika dan toskan.  Potong dadu kecil-kecil. Bancuhkan gula dengan santan. Kemudian masukkan mentimun acheh yang telah dipotong dadu tadi bersama ketulan ais. Hidangkan.
 
Pencuci mulut ni amat menyegarkan. Mentimun Acheh ni baunya sangat harum seolah-olah seperti bau honeydew tapi lagi sedap baunya. Memang sedap makan ketika sejuk.

dapat satu mangkok besar....:p
 
Gambar dari google....sorry...terlupa nak ambil gambar sebelum dipotong...huhuhuhu...
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...