Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Monday 13 August 2012

ALMOND LONDON...wajib ada setiap raya...:))

Salam semua..masih lagi cerita biskut raya......cerita biskut raya akan habis bila menjelangnya hari raya...sabar jer la....lol... Almond London macam dah jadi kewajipan plak bila setiap raya mesti ada...resepi ni aku ambil dari blog Dapur Tanpa Sempadan iaitu Encik Mat Gebu yang bloger masakan paling popular....Encik Mat Gebu plak ambik resepi ni dari Chef Wan....aku tak tau plak Chef Wan dapat dari mana...hehehehe....itu la kebaikan internet ni...macam-macam ilmu boleh kita dapat...


Bahan-bahan;

125grm butter
75grm gula castor
1 kuning telur
1 camca teh esen vanilla
225grm tepung gandum **
1 camca teh emplex ** ayak bersama
335grm badam berkulit, dipanggang

Bahan salut;

300 grm coklat masak
1/2 camca shortening
Badam cincang secukupnya
paper cup

Cara menyediakkannya;

Gaul butter, gula,esen vanilla dan kuning telur sebati. Kemudian masukkan tepung dan emplex yang telah diayak tadi. Uli hingga menjadi doh yang sempurna. Salutkan badam yang dipanggang tadi dengan secubit doh. bakar dengan suhu kepanasan 150'C selama 20 - 25 minit. Sejukkan dan baru la disalut dengan coklat. Masukkan dalam paper cup dan hiaskan dengan badam cincang.

Resepi ini amat simple tapi memang sedap dan rangup. Dari resepi ini aku setuju dengan Mat Gebu boleh menghasilkan 120 biji almond london jika anda menggunakan saiz badam yang kecil.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...