Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Tuesday 25 December 2012

TETAMU DARI KUANTAN DATANG DINNER KAT RUMAH....

Hari ini aku off kerja sempena cuti krismas esok....memang plan hari ni nak membaking...tapi kepala sakit la plak...2 biji panadol jadi mangsa aku...projek baking tergendala....nak masak lunch pun malas....duduk rumah kat Seremban ni sorang-sorang coz encik hubby kerja....tup-tup  pukul 3 encik hubby call kata kawannya dari Kuantan nak datang rumah malam ni...suruh aku masak...terkejut aku.....nak masak apa yer?? disebabkan terkejut terus hilang sakit kepala...semalam kami pergi hypermarket sampai 2 tempat..mula2 ke Carefour Wangsa Maju...nak beli groceries..tapi orang sikit la punya ramai...nak pilih barang pun susah....tak dapat nak beli semua...sampai Seremban lepas Maghrib pergi plak ke Tesco...nak sambung cari groceries...sama jugak....ada bakul yg dah tutup plastik...dah habis....hmmm...betul-betul blur aku nak masak apa....cek dalam peti ais daging kambing ada lagi...peha ayam pun ada sikit....beras bashmati pun ada....hmmmm..paling senang..nasi arab dgn kari kambing jer la...sebab kelam kabut macam-macam benda plak yang jadi....
 
Pertama sekali aku sediakan rempah untuk nasi arab sini...lepas goreng semua rempah ingat nak mesin halus....tapi tengok la ni..
Food processor ni aku baru beli....aku punya blender yang kering dah rosak...sebab tu aku beli ni...bila nak guna tengok plugnyer tak pasang lagi....adus....terpaksa aku menumbuk guna lesung batu..:((
 
pastu nak masak kari kambing plak.....sediakan semua bahan-bahan....kena guna daun kari...lama gak aku tak ambik daun kari kat belakang rumah ni...
Tak tau la naper daun kari aku semuanya dah kena makan kat ulat...pelik betul.....terpaksa aku pilih-pilih mana daun yang elok.....:((
 
Awal-awal aku dah rendam beras 1 kilo...sambil masak kari kambing sini..
 
 
aku sediakan bahan-bahan nasi arab dulu..pukul 6 lebih kang baru masak nasi ni...pastu aku buat pavlova as pencuci mulut...simpan dalam peti ais dulu...sejuk2 makan baru sedap...aku memang suka potong buah besar2...baru rasa real buah tu...
 
Aku goreng sayur campur...
menu last sekali..aku goreng peria rangup...
 
Akhir sekali...nasi arab...aku masukkan peha ayam semuanya...
 Kerja-kerja menyusun meja ni memang selalu encik hubby yang buat....tengok la ni...
Pinggan, gelas dan air basuh tangan jer kat ats meja ni...lauk pauk dan lelain letak kat meja buffet....tak la sempit sangatkan...
 
Lebih kurang pukul 9 malam tetamu yang ditunggu pun datang.....terus kami jemput untuk menikmati juadah yang aku masak...dah memang time makan malam pun kan....
Hubby aku jaga anak kawan yang kecil....yang baju belang ni kawan encik hubby...bertahun tak jumpa....dah jadi pakar motivasi plak now....yang baju oren suami kawan encik hubby yg duduk kat hujung tu....tinggal kat area Seremban ni jer...tapi amat jarang skali kami jumpa...huhuhu....
kawasan anak-anak....semua perempuan...hehehehe....
 
 
Sambil dia orang makan aku buat kek coklat 5 minit ni...sekejap jer dah masakkan...5  minit jer....aku hiaskan dengan lebihan whipping cream dan buah pavlova tadi...terus hidangkan....
kemudian aku keluarkan pavlova plak.....suka anak kawan encik.hubby ni tengok pavlova....ambik gambar lagi...,hehehhehe...
 
 
lepas kekenyangan lepak kat luar..ambik angin...aku hidangkan nescaffe panas selepas tu..lupa nak ambik gambar.....borak sakan....almaklum la...lama tak jumpa....
 
lebih kurang pukul 11malam tetamu pulang...mereka menginap di Hotel Senaawang...esok dah nak balik Kuantan....In Syaa Allah...kami akan berkunjung ke Kuantan plak lepas ni....:))
 
 
 
 

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...