Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Saturday 29 December 2012

PAVLOVA LAGI................:))

Baru jer buat pavlova last week....hari ini buat lagi...terus buat 2 biji....hahahaha....dah lama plan nak bagi adik ipar aku....tapi bila tiap kali buat aku dan encik suami yang ngap dulu...tak best plak nak hantar setengah biji kan....memandangkan aku tak kerja hari ini sampai tahun baru aktiviti baking la jadi pilihan...lagipun bahan-bahan semua ada so senanglah aku nak mengerjakannya....resepi dan suhu oven aku adjust sikit dari yang dulu..let see...

Bahan-bahan;
 
4 biji telur gred A
3/4 cawan gula castor
1 sudu kecil esen vanilla
1 sudu kecil cuka masak
1 sudu besar tepung jagung
1 1/2 cawan non dairy whipping cream
Buah-buahan pilihan....
 
Cara membuatnya;
 
Sebelum buat adunan panaskan oven dengan suhu 180'C dulu.
 
 4 biji telur Gred A ...basuh dulu telur ni yer...haram kalau masak telur tak basuh...
Asingkan putih telur dengan kuningnya....make sure dalam putih telur tu tak ada setitikpun telur kuning..ketepikan kuning telur....jangan dibuang plak...boleh digunakan untuk resepi yang lain macam SINI....elakkan pembaziran....
 
Pukul putih telur sehingga berbuih kemudian masukkan gula castor perlahan-lahan. Gunakan kelajuan paling maksimun sehingga adunan bertukar menjadi meringue..
 
ni la dia meringue tu....nak tau jadi ke tak terbalikkan mangkuk ni...kalau adunan tak jatuh confirm jadi la tu...Masukkan esen vanilla dan cuka masak....kaup balikkan dengan spatula jer....kacau satu arah....kemudian baru masukkan tepung jagung...pun sama...kacau satu arah dan kaup balikkan jer...
Alaskan dulang pembakar dengan kertas baking or kertas minyak..kalau tak sure nak bentukkan bulat boleh buat lukisan dibelakang kertas baking....tapi aku tak buat sebab meringue ni senang nak bentuk bulat...eksi la plak....hahahaha...
 
Turunkan suhu oven kepada 150'C. Guna api atas dan bawah. Sebelum ni aku guna 110'C -130'C tapi kulit kat luar tak berapa rangup..walaubagaimanapun bergantung kepada oven yang digunakan yer....kang korang ikut aku 150'C tapi hangus plak pavlova korang....hahahhaha.....macam oven aku memang sesuai 150'C untuk dapatkan pavlova yang rangup diluarnya...Bakar lebih kurang 1 jam 20 minit atau kulit dah bertukar golden brown sikit. Semasa pavlova dalam oven jangan sesekali bukak oven tu yer....mendap nanti....bila dah masak jangan keluarkan terus....just regangkan sikit pintu oven tu dan biarkan pavlova sejuk sendiri kat dalam oven...tak lama pun....dalam 20 minit dah sejuk...tanggalkan paper baking tadi perlahan-lahan...ini la rupa pavlova tanpa make up....tak selera tengokkan.....heheheheh....
 
Sementara tunggu pavlova sejuk, pukul whipping cream dengan kelajuan maksimun.Pukul sampai whipping cream, jadi kental dan ringan. Aku suka masukkan whipping cream dalam piping bag..senang nak sapu atas pavlova nanti. Lepas masukkan dalam piping bag aku simpan dalam peti ais sekejap......kalau tak ada piping bag guna spatula pun boleh....
 
Pastikan pavlova betul-betul sejuk baru letak whipping cream di atasnya...hiaskan dengan buah-buahan yang telah dipotong....kat rumah aku hanya ada stroberi dengan kiwi jer....
 
Pavlova dah make over....baru ada selera nak makan kan.....
yang ni aku bagi kat jiran aku....
 
ni plak untuk keluarga mertuaku....sarat dengan buah sebabnya yang ini masak kemudian...buah-buahan plak berlebih...pada membazir aku tabur jer la.....
 
Resepi kat atas ni untuk satu biji pavlova sajer....aku buat 2 kali bancuhan untuk 2 biji....nak buat adunannya tak sampai 15 minit tapi nak bakar jer kena ambik masa yang lama...kadang-kadang aku tak faham kenapa pavlova ni dijual mahal sangat kat luar sedangkan nak buat dan bahan yang digunakan tak lah susah mana...ishhhh....tak nak bebel bebanyak...kang ada plak yang marah sebab kata pavlova jual mahal....hahahahaha......byeeeeeeeeeeee.......
 
 
 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...