Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Tuesday 18 December 2012

TIRAMISU SIMPLE....1st time buat....:))

Dah lama rasanya nak buat tiramisu tapi rancangan asyik tergendala jer....sebenarnya dok cari biskut tiramisu tu...tak jumpa2..Sabtu lepas puas cari dalam Giant kat Senawang tu..tak ada jugak....at last beli kek sponge kat King's..sebab dah teringin sangat....resepi simple ni aku rujuk kat blog Cahaya Cintaku kat link SINI.. aku memang peminat blog ni...hari-hari mesti baca blog Ana Suzana ni...banyak yang aku belajar...selama ini aku ingatkan buat tiramisu ni susah la sangat..rupanya amatlah mudah....ni la hasilnya....first time buat tak berapa cantik la....sorry...yang penting rasanya!!!
 
kurang cantik sikit lapisannya....first time buat boleh dimaafkan.....
 
Bahan utama:
 
1 biji kek sponge perisa coklat
400grm whipping cream
250 cream cheese
1 cawan gula castor
1 sudu kecil esen vanilla
serbuk koko secukupnya
1 sudu kecil nescaffe
1/2 gelas air
 
Cara membuatnya:
 
Masukkan gula, esen vanilla, susu dan cream cheese dalam mangkok.
 
Pukul perlahan mula-mula supaya tak terpercik..bila adunan dah sebati pukul dengan kelajuan maksimun sehingga adunan jadi agak kental..ketepikan..
 
bancuh nescaffe dengan 1/2 gelas air tanpa gula..
 
 
Potong kek dan lembabkan dengan air nescaffe...untuk lagi mudah sudukan sedikit air nescaffe tu atas piring kemudian lekapkan kek di atasnya...
 
Susunkan kek yang telah dilembabkan dalam mangkok, kemudian curahkan adunan cheese di atasnya dan taburkan serbuk koko dengan menggunakan penapis.Ulang langkah yang sama, kek, cream cheese dan akhir sekali taburan serbuk koko...
 
Kek yang aku beli ni kecik....so aku hanya dapat 2 lapisan jer...mangkok ni pun memang kecik sebenarnya...untuk serbuk coklat tu terpulang la banyak mana nak ditaburkan kat atas tiramisu ni...en.hubby tak suka letak banyak sangat..pahit katanya...so aku tak tutup penuh tiramisu ni dengan serbuk coklat.....simpan dalam peti ais dulu sebelum makan.....marvellous bila makan sejuk-sejuk....memang senang sangat buatnya.....lagi mudah dari puding trifle....walau macam mana pun aku akan tetap carik biskut tiramisu tu...akan ku cuba buat lagi....!!! :))
 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...