Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Thursday 20 December 2012

PERIA GORENG RANGUP.....

Siapa tak kenal peria?? ada yang panggil peria ni kambas...ada plak yang panggil kambas ni peria...ada jugak yang panggil peria katak....aku la yang panggil tu....sebab kulit dia mengerutu...hehehehe...katak memang menggelikan tapi peria katak ni aku suka sangat....dulu memang tak suka sebab pahit..tapi semenjak aku terjumpa ada sorang pakcik India kat Econsave Seremban tengah sibuk memilih peria katak...aku pun tanya dia....masak apa beli banyak2....dia kata goreng sajer laaa...."3 kilo goreng skijap sudah abis"...hahahaha...terus mintak resepi macam mana mau goreng....dia pun bagi tau la....kat Econsave pun sempat dapat resepikan....huhuhuhu....dah banyak kali buat sebenarnya tapi baru hari ni nak cerita....peria goreng rangup ni selalu ada kat restoran mamak....bila goreng dah tak rasa pahitnya....boleh makan macam keropok...

 
Bahan-bahannya;
 
3 biji peria (aku berdua jer...pakcik india tu buat 3 kilo sebab anaknya ramai..dia kata)
secubit garam
sedikit serbuk kunyit
1 sudu tepung beras
minyak masak secukupnya
 
Cara membuatnya;
 
Potong peria nipis-nipis...
Gaulkan bersama garam dan serbuk kunyit kemudian taburkan tepung beras. Gaul mesra..
pastikan minyak betul-betul panas baru masukkan peria tadi. Gunakan api sederhana. kacau sesekali untuk masak sekata. Goreng hingga ringan dan garing, barulah diangkat.
Dinner kami tadi...aku masak nasi arab dan kari kambing....sebab tu aku goreng peria ni...memang cun sangat makan dengan nasi arab dan kari kambing....encik hubby asyik mengeluh jer....bila la dia nak diet....hmmm...camner nak dietnyer yang oiii......bila petang jer siap bagi message suruh masak kat rumah...huhuhuhu.....:))
 
 
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...