Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Sunday 2 December 2012

SOTONG KICAP LADA HITAM

Lamanya tak makan sotong...  padahal kalau nak makan sotong kat luar  bila-bila jer boleh dapat....tapi aku ni cerewet sikit..kalau tengok sotong tu tak dibuang kulitnya memang aku tak nak makan...tak tahu la kenapa yer....bab sotong ni memang aku akan operate dia macam-macam...selain buang kulit, dakwat dan tulang dia yang sebatang tu aku akan cungkil matanya sekali...pastu isi keras yang ada dalam kepala sotong tu pun aku buang....hehehehe....hari ni aku just masak kicap..dah ada ikan bakar berempah...kang nak buat sambal banyak plak yang pedas...
Bahan-bahan;

7 ekor sotong saiz sederhana
1 biji bawang besar - potong bulat nipis
3 ulas bawang putih **
1/2 inci halia** ditumbuk halus
5 - 6 biji cili padi - pecah2kan
1/2 cawan air asam jawa
kicap secukupnya (aku guna kicap manis kipas udang)
1/2 sudu serbuk lada hitam
Sedikit minyak untuk menumis

Cara memasaknya;

Bersihkan sotong dan toskan. panaskan sedikit minyak dan tumiskan bahan tumbuk hingga naik bau, kemudian masukkan bawang besar yang telah dihiris tadi. Masukkan sotong, biarkan kecut seketika, masukkan air asam jawa, kicap, cili api yang dipecahkan dan serbuk lada hitam. Masak hingga kuah agak pekat dan boleh la dihidangkan.

Tak perlu letak garam sebab kicap dah cukup rasa.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...