Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Monday 1 October 2012

KEK KARAMEL....serius sedappp.....

Salam semua....baru sampai rumah di KL..pukul 12.20 pagi sekarang ini..baru boleh update blog...Celcom berukband tak boleh guna di rumah Seremban..terlalu slow...tak tau la kenapa..nak kata rumah di hulu Seremban tidak juga...5 minit dah sampai city center...begitu juga mobile internet...memang tension dibuatnya....nak pasang streamyx or unifi rasa tak berbaloi plak sebab hanya balik weekend....hmmm....sabar jer laa....
 
Selepas sediakan lunch terus buat kek ini...first time buat kek karamel ni...tengok kat internet macam sedap jer....sebenarnya ini try and error...asyik tertanya-tanya macam mana boleh puding karamel ni bakar sekali dengan kek...tak bercampur ker?? betul ker resepi blog dia orang ni?? selama ini ingat kukus puding karamel tu kemudian letakkan sajer atas kek yang sudah di masak..hehehehe....so petang tadi terbukti benar...semua bakar sekali...magik betul la kek ni....:))



Bahan-bahan

(A)-Gula Hangus

2 sudu besar gula (utk gula hangus)
*tabur gula dlm loyang dan masak atas api perlahan..biar gula hancur dan warna tukar jadi perang)
Ketepikan dulu (gula tersebut akan mengeras & berbunyi macam kaca pecah gitu)

(B) - Bahagian Atas

1 cawan susu cair
1 cawan susu pekat manis
1 sudu teh esen vanila
3 bj kuning telur
2 biji telur (putih & kuning)

(C) - Lapisan Kek

140 gm tepung gandum *Ayak bersama baking powder
70 gm gula kastor
3 biji kuning telur
135 ml air biasa
1 sudu teh baking powder
45 ml minyak masak
2 sudu besar susu pekat manis

D) Merinque

6 biji putih telur
70 gm gula kastor
1 sudu teh krim of tartar
Pewarna;
Strawberry emulco, Pandan emulco, Orange emulco, Blueberyy emulco (pilihanku sendiri)
Cara-cara :

  1. Sediakan bahan (A) dahulu, ketepikan.
  2. Kacau semua bahan (B) perlahan2...jangan bagi berbuih2, nanti pudding tak cantik.
  3. Tapis bahan (B) tadi dlm loyang gula hangus (A) tadi..ketepikan.
  4. Pukul bahan (C) *Campurkan semua sekali & kacau guna whisk sahaja hingga adunan sebati, ketepikan
  5. Pukul sampai bahan (D) smpai jadi kembang & bila kita angkat ia tak jatuh...(meringue)
  6. Campurkan adunan (C) + (D) dan gaul ngan spatula hingga sebati..jangan terlebih kacau, agak-agak bercampur sebati je.
  7. Bahagikan kepada beberapa bahagian & letak pewarna n paste kalau suka..
  8. Masukkan ke dlm loyang yg ada gula hangus & keremel tadi (A + B)..selang seli warna, letak ditengah2 loyang, adunan kek akan terapung.
  9. Bakar cara double boiling/waterbath (Loyang kek berada di dalam loyang berisi air panas) - selama 1 jam 10 minit dengan suhu 175'C, menggunakan api bawah dahulu selama 40 minit, kemudian api atas bawah sehingga masak *Boleh juga menggunakan api atas bawah tetapi guna suhu 160'C / 170'C sahaja, (bergantung kpd oven masing-masing juga ya)
  10. Jika tak pasti puding dah masak ke belum tamah lagi masa membakar lebih kurang 10 minit. Bila sudah masak, angkat dan sejukan dahulu lebih kurang 25 minit dan barulah terbalikkan kek yang telah dibakar tadi.  Masukkan dalam fridge lebih kurang satu jam, klepas tu boleh dimakan. Konsep sama seperti sediakan puding karamel. lagi sejuk lagi sedap.
Resepi ini aku copy 100% dari salah seorang blogger di internet. Kalau baca resepi memang banyak sangat step dan susah nak buatnya. Kena baca 2 kali dan tenangkan fikiran baru nampak sebenarnya amat mudah...hehehehe... 
FYI, lapisan kek ini aku hanya gunakan setengah dari adunan yang telah dicampur dengan meringue disebabkan loyang yang aku gunakan bersaiz kecil. baki lagi setengah boleh buat satu lagi kek karamel..tapi kena la sediakan pudingnya sekali lagi...Saiz loyang yang sesuai untuk resepi ni 22cm/25cm. Bila bab mewarna ni aku selalu jer fail...kena tingkatkan usaha lagi...serius kek ini memang sedap sangat..boleh disimpan selama 5 hari dalam fridge...tapi sempat ke nak simpan 5 hari yer?? tak sampai sejam dah tinggal banyak ni...
 
    Selamat Mencuba!!!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...