Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Saturday 20 October 2012

KEK KARAMEL CHOCOLATE MOIST...


Salam semua…kek karamel lagi…apa nak buat…memang sedap sangat kek ni…dah jadi favourite Encik Hubby now…kali ini berbeza sedikit dengan Kek Karamel terdahulu…jika dahulu dibakar tapi yang ini hanya dikukus sahaja. Cara membuatnya pun lagi mudah dari di bakar. Malah rasanya lagi sedap kerana kek lagi moist…
 
Bahan A

2 sudu gula pasir
1 cawan susu cair
1 cawan susu pekat manis
3 biji kuning telur
2 biji telur (putih & kuning guna semua)
1 sudu esen vanilla

Bahan B

1 cawan susu cair
½ cawan susu pekat manis
½ cawan gula kastor
1 cawan minyak
1 cawan serbuk koko

Bahan C

¾ cawan tepung
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil bicarbonate

 Bahan D

4 biji telur

Cara membuatnya;

Panaskan periuk kukus terlebih dahulu

Bahan A.

Hanguskan gula dalam loyang hingga bertukar menjadi caramel. Pastikan keseluruhan loyang di penuhi dengan caramel. ketepikan. Anda akan mendengar seperti bunyi kaca pecah ketika caramel disejukkan.
Masukkan kesemua bahan A dalam mangkok (kecuali gula yang telah dihanguskan tadi). Pukul sebati (tak perlu pukul sampai kembang). Tuangkan ke dalam loyang yang berisi gula hangus tadi dengan menggunakan penapis. Kukus lebih kurang 30 minit. (Api kukus biar sederhana sahaja)

Bahan B.

Campurkan kesemua Bahan B dalam periuk. Masak seketika(agak2 dah berasap tutup api) hingga semua adunan sebati dan sejukkan sebentar.

Bahan C.

Satukan kesemua bahan dan ayak bersama.

Bahan D.

 Pukul telur dengan menggunakan whisk or lebih mudah blender sahaja.

Masukan bahan B dan bahan C selang seli ke dalam Bahan D. Gaul sebati dan masukkan adunan ke dalam loyang caramel yang telah masak tadi. Kukus dengan api sederhana lebih kurang  1 ½ jam. Bila kek dah meregang sedikit or setelah cucuk dengan cake tester tidak melekat keluarkan. Sejukkan terlebih dahulu lebih kurang setengah jam dan baru la diterbalikkan. Simpan sejuk dalam peti ais.Amat sedap dimakan ketika sejuk.
 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...