Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Monday 23 December 2013

TEPUNG BOKO UBI KAYU..

Kalau sebut tepung boko mungkin ramai yang tak tau kan...tapi kalau orang Kelantan juga tak tau itu dah kira kes serius sebab ini salah satu kuih tradisi Kelantan...aku memang suka sangat makan kuih tepung boko ni....menurut kawan dari Kelantan, boko tu maknanya talam...tapi kuih talam yang lembut.....tak boleh potong..kalau nak makan kena ceduk dengan sudu....memang kuih favourite aku ni...kalau kat KL boleh cari kat Kedai Chunburi, Kg Baru, betul-betul di selekoh jalan, depan flat...memang sedap sangat kat situ...satu bungkus makan memang tak cukup...kebetulan keluarga mertua ada tanam ubikayu....asalnya nak ambik pucuk ubi jer..tapi tiba-tiba teringat nak cuba buat kuih tepung boko ubi ni...terpaksa la bapak mertuaku cabut ubi tu...hihihi....resepi ni aku ikut blog citarasawan yer....kalau tak salah Azlita masam manis pun ada....tapi disebabkan banyak ubi yang dah dicabut aku double kan resepi tu..
 
Bahan A
 
1 kilo ubi kayu
1 cawan gula (kalau kuat manis tambah la lagi yer)
50 gram tepung ubi
800ml air
10 helai daun pandan
sedikit pewarna hijau
 
Bahan B
 
400ml santan pekat
2 sudu besar tepung beras
1 sudu kecil garam
 
Cara menyediakannya;
 
Parut ubi kayu halus. Kalau ikut citarasawan, potong ubi kecil-kecil kemudian dikisar sama  sedikit air. Sebab aku ada kerajinan yang melampau aku parut jer semua ubi kayu tu, kemudian perah dengan kain bersih. Air yang diperah tu biarkan seketika, kemudian ambik pati yang mendap tu masukkan dalam adunan. Kisar daun pandan bersama air hingga halus dan tapis. Satukan semua adunan, kacau mesra dan kukus lebih kurang 1 jam atau hingga ubi dah masak berkilat.Tutup mangkuk adunan dengan aluminum foil supaya air kukus tak masuk ke dalam.
 
Satukan kesemua Bahan B. Masak dengan api perlahan sambil mengacau tanpa henti. Masak hingga adunan pekat.

Ini pati santan yang dah dimasak.... 

Pada masa yang sama aku buat kuah durian @ serawa durian...
 
Patut kuah durian makan dengan roti ni...
 
 Tapi bila kuah durian di makan bersama dengan boko ubi kayu rasanya lagi tambah sedap.....tak pepasal aku telah menderhaka pada  kuih tradisi ni....<)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...