Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Saturday 28 December 2013

BAWAL SWEET & SOUR...

Ini sambungan entri dari Nasi Jagung berlaukkan bawal sweet and sour, kari kambing dan salad....kari kambing dan salad tu dah ada dalam blog ni...tak payah la aku tulis resepinyer lagi kan.....memandangkan en.hubby dah tak nak makan ayam so ikan dah menjadi menu wajib hari-hari kat rumah. Nasib baik daging dan kambing en.hubby boleh makan lagi....kalau tak, tak pepasal kami jadi vegetarian....hehehehe...tapi original vegetarian ikan pun tak makan kan.....aku beruntung dapat jumpa bawal yang besar kat pasar KipMart...seekor ni jer ngam-ngam sekilo....aku memang suka kalau goreng ikan sekor-sekor jer tapi disebabkan ikan bawal ni besar sangat sampai terkeluar kuali terpaksa la aku potong-potong....lagipun bila ramai-ramai senang nak makan kan.....dalam gambar nampak macam goreng seekor kan...tapi sebenarnya dah potong 4...aku susun balik jadi sekor....hihihi....

 
 Bahan-bahan;

1 ekor ikan bawal (cuci bersih dan toskan)
1 biji bawang besar - potong dadu
4 ulas bawang putih - dimayang halus
1/2 inci halia - mayang halus
7 - 8 bili padi -belah dua
1/2 biji nenas  - potong dadu
1/2 batang lobak merah - potong dadu
1/2 biji timun - buang isi dan potong dadu
4 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos tiram
1cawan air + 1 sudu kecil tepung jagung
minyak secukupnya untuk menggoreng
garam dan serbuk kunyit utk melumur ika

Cara menyediakanya;

Panaskan minyak dalam kuali. Lumurkan ikan dengan sedikit garam dan serbuk kunyit. Goreng ikan hingga garing, angkat dan toskan. Keluarkan lebihan minyak dan tinggalkan sedikit untuk menumis sos. Tapi aku tak guna lebihan minyak ini, aku tumis dengan gunakan minyak zaiton. Tumis bawang besar, halia dan bawang putih hingga layu dan bau harum. Masukkan nenas. Biar nenas sedikit empuk dan keluarkan jusnya, kemudian masukkan kesemua sos dan air bancuhan tepung jagung . Bila dah mendidih dan kuah agak pekat masukkan lobak merah, timun dan cili padi. Masak seketika agar kerangupan lobak dan timun masih ada. Akhir sekali masukkan ikan dan gaul sekali. Angkat dan hidangkan.

 
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...