Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Saturday 28 December 2013

GORENG SAYUR PUCUK UBI...

Menu ini untuk lunch tadi....aku masak simple jugak hari ni sebab en.hubby nak balik kampong dia...gulai lemak ikan jenahak ciliapi campur tomato, goreng baby kailan oyster sos untuk en.hubby dan  first time masak goreng pucuk ubi ciliapi....memang tak pernah buat....hari Jumaat aku rebus pucuk ubi...tak abis sebab aku makan sorang-sorang...en.hubby tak makan...nak buang sayang...bapak mertua ku yang tanam ubi ni...tiba-tiba teringat kat blog dapur  Madiha....beliau masak pucuk ubikayu goreng cili api...terus aku dapat idea camner nak abiskan pucuk ubi rebus tu....tapi aku masak ikut style aku la yer....
 
 Bahan-bahan;
 
1 mangkuk pucuk ubi yang telah direbus
15 biji ciliapi
5 biji bawang merah
2 uas bawang putih
1 gengam ikan bilis - direndam sekejap dan toskan
garam secukup rasa
sedikit minyak untuk menumis
 
Cara menyediakannya;
 
Tumbuk kasar ciliapi, bawang merah + putih dan ikan bilis. Panaskan sedikit minyak. Tumis bahan tumbuk hingga naik bau, masukkan pucuk ubi rebus. Kacau mesra. Rasa garam secukupnya. Angakt dan hidangkan.
 
Memang sedap sangat makan sayur pucuk ubi goreng ciliapi ni....memang aku tak usik lauk lain....makan lauk ni jer dah cukup....siap cakap dalam hati..kalu goreng ikan masin tadi lagi la sedap....en.hubby hanya jeling jer tengok lauk ni....tapi lepas sejam makan aku terus cari benda ni.... 

 
Kena telan 2 biji terus.....sakit kepala......apa taknyer....2 hari berturut-turut makan pucuk ubi....ini lah penangannyaaa......aduiiiiiiii.....dah la sakit kepala....en.hubby bebel lagi sebab makan pucuk ubi.....hihihi...nampaknya pucuk ubi masuk balik kat rumah tahun depan la yer.....tahun depan pun hanya tinggal 4 hari jer....huhuhuhu.....:))

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...