Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Tuesday 3 December 2013

TANJONG DAWAI, KUALA MUDA, KEDAH....cari ikan pekasam......

Lepas balik dari kenduri kahwin, isteri anak buah aku yang memang orang Kedah ajak kami cari ikan pekasam plak...kat bahagian utara, ikan pekasam memang popular sangat....aku pernah beli ikan pekasam di Pasar Rabu beberapa tahun yang lepas, bila balik rumah cuba goreng, masyaAllah.....tak boleh bernafas aku....baunya busuk sangat.......tak boleh makan langsung.....sejak itu aku memang tak beli ikan pekasam.....bila anak buah aku kata mungkin aku beli dengan orang yang buat tak betul dengan baju kurung yang glamour-glamour la kononnya kami bergerak ke Tanjong Dawai, Daerah Kuala Muda, Kedah....ingatkan dekat....satu jam setengah jugak dari Kuala Nerang....kalau dari Alor Star dalam 30 minit dah sampai jika ikut highway...
 
 dah sampai.....ada deretan kedai yang menjual hasil laut...macam-macam ada....

 belakang aku ni la isteri anak buah aku....merangkap tourist guide kami....hehehehe..
 
 pelbagai jenis ikan masin....


 Macam-macam keropok...harga boleh dikatakan OK..tak la mahal sangat dan tak plak murah sangat....ada beli....as usual tak tau bila nak gorengnnyer.....:(

 
Selesai borong ikan bilis, belacan, sotong kering dan keropok kami bergerak ke tempat ikan pekasam plak....lebih kurang 4km dari Tanjong Dawai...
 
Perusahaan ikan pekasam ni dalam rumah penduduk di sini....memang popular.....makcik ni cerita ramai artis datang ke sini beli ikan pekasamnyer....:)


 Pelbagai jenis ikan ada....ada sepat...puyu...talapia...tengok la bekas simpan ikan pekasam ni....macam cerita Ali Baba Bujang Lapok plak,....hahahahaa
 Walaupun semua tong-tong ini disimpan dalam rumah tapi rumah peniaga ni tak la berbau pekasam...dalam rumah bersih....
 Sehari peniaga ni mendapat hasil jualan paling rendah RM300 - RM500.....lumayankan....tak payah bayar sewa kedai.....

 Yang ini pula ikan masin Haruan....
 
 
 Yang ini aku beli...ikan puyu dan sepat pekasam...dua-dua 1/2kilo...harga sekilo RM22...kecuali talapia sekilo RM18...kami adik beradik beli jer aku rasa peniaga ni dah dapat nak seratus lebih hari ni....hmmmmm......
 
Semalam aku dah goreng 3 ekor ikan sepat pekasam.....memang ternyata apa yang anak buah aku kata benar belaka.....hihihi....memang sedapppppppppp.....masa goreng memang keluar bau tapi bukan bau yang busuk....bau ikan pekasam sedappppp.........memang real ikan pekasam.....goreng garing-garing...pastu goreng bawang yang telah dihiris sama dengan cili padi potong....gaul sama dengan ikan pekasam goreng......perah lemon.............walllaaaweiiiiiiiii..............tak pandang lauk lain dahhh.......memang selera abis!!!! sambil taip entri ni mulut jadi kecur la plak.....malam ni nak goreng lagi....kalau darah tinggi naik salahkan ikan pekasam ni yer.....:))
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...