Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Saturday 30 June 2012

KEK PISANG KUKUS

Salam semua....hari ni tahap kemalasan amat tinggi....rasa macam nak tidur jer...kat rumah tengah buat renovation sikit...so nak turun kat bawah pun malas sebab habuk masih sana sini...makan tengahari pun dalm bilik...hehehehe....dah penat terbaring busy melayan facebook....syok tengok facebook member yang buat kek canggih-canggih....tiba-tiba terjumpa resepi kek pisang kukus ni di FB Puan Noraishah Isa....beliau siap tulis lagi...preparation 10 mins...stim...20 - 30 mins...clean up..10 mins...senang giler.....terus nak buat kek ni...tapi pisang tak ada....ajak my hubby keluar nak beli pisang, dia tak nak la plak....busy dengan kontraktor....disebabkan semangat begitu berkobar tak pepasal aku berjalan kaki pergi ke mini market berhampiran rumahku...just nak beli pisang!!!! nasib baik ada...tapi pisang berangan....menurut Puan Noraishah kalau dapat pisang emas lagi sedap...its ok..next time cuba dengan pisang emas plak...

Bahan-bahan;

2 cawan tepung gandum
1 cawan gula halus (aku guna brown sugar)
3 biji telur
1 cawan minyak kacang (aku guna minyak jagung)
1 1/2 cawan pisang yang telah dilenyek (lebih kurang 4 -5 biji pisang berangan)
1tsp baking powder
1 tsp bicarbonat soda
secubit garam

Cara menyediakannya;

Panaskan periuk kukus. Pukul telur dengan gula hingga kembang. Ayak tepung bersama dengan baking powder + bicarbonat. Masukkan tepung, minyak dan secubit garam serta pisang yang telah dilenyek. gaul dengan guna spatula sahaja. Jika suka boleh tambahkan dengan coklat cip or walnut or pisang yang dipotong agak kasar. Kukus lebih kurang 20 - 30 minit.

Untuk kek tadi aku kukus lebih kurang 30 minit. Untuk pastikan kek telah masak cucuk sedikit dengan menggunakan cake tester. Jika masih melekat kukus lagi.
                     
Yang ni buat ntah kali ke berapa tapi dalam versi papercup....resepi yang sama tapi lebih lembut dan gebu... rasanya buat dalam papercup ni lagi mudah....:))

Kek ini memang sedap especially kalau makan di waktu panas. Kena plak dengan teh o panas...wallaaaaaa.....memang mudah dan sedap!!! Thanks again to Puan Noraishah Isa...kalau ada resepi best-best lagi boleh la share yer....:))







1 comment:

  1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Kami memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...