Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Monday 11 June 2012

IKAN PATIN MASAK TEMPOYAK...

Salam semua...hampir 2 minggu tak update blog ni....teramat sibuk dengan persediaan kenduri kahwin sepupu...alhamdullillah....now semuanya sudah selamat walaupun ketika ini rasa letih masih lagi terperangkap dalam badan ni..agak lama jugak tak masak dan makan ramai-ramai kat rumah bila hari minggu ni...pagi tadi pergi ke Pasar Tani Stadium Paroi....hajat di hati nak cari ayam kampung dan ikan sembilang salai...tapi dah bangun lewat...sampai kat sana dah pukul 9.30...tengok2 gerai yang jual ayam kampung tengah sibuk buat kira-kira hasil jualan...hmmmm..,.tak ada rezeki....cari plak ikan sembilang salai.....still tak ada rezeki....yang jumpa daging salai....beli la sikit...dua tiga hari nanti masak la....sedang tercari-cari apa yang nak masak tengok ramai plak orang berkumpul depan gerai ni....rupanya mereka sibuk memilih ikan air tawar...ada talapia..keli...dan PATIN...aku pun turut menyelit dalam ramai-ramai tu....rupanya yang ramai tu bukannya membeli tapi masih terpikir-pikir nak beli ikan apa agaknya....sebabnya bila aku tunjuk jer kat orang yang jual tu terus dia timbang dang siang....hahahahaha.....masa beli ikan ni aku tak terpikir pun nak masak apa...main beli jer....cuma teringat ada tempoyak kat rumah.....sampai jer rumah terus call my sister di Lavender....camner nak masak ikan patin tempoyak ni....just nak pastikan....dia kata mesti ada bunga kantan...kalau tak ada bunga kantan mesti power.....adus....masa kat pasar tani tadi sikit la punya banyak bunga kantan..tak terpikir langsung nak beli....so apa lagi...terus pesan kat my hubby yang sibuk di kampungnya mengemas barang-barang kenduri kawin semalam untuk cari jugak bunga kantan ni.....akhirnya ni la dia...
Bahan-bahan;

1 ekor ikan patin
2 senduk tempoyak
1 biji timun
6 biji bawang merah
25 biji cili api
3 biji cili merah
2 inci kunyit hidup
asam keping
garam secukup rasa
2 kuntum bunga kantan
1 ikat daun kesum

Cara memasak;

Bersihkan ikan dan perap bersama dengan air asam jawa berserta limau nipis selama satu jam. Kisar halus kunyit hidup, bawang merah, cili merah dan cili api sehingga halus. Kemudian gaul kan bersama dengan tempoyak. Masukkan dalam periuk bersama 3 mangkok air. Masak hingga mendidih kemudian masukkan ikan. Belah dua timun dan potong menyerong. Masukkan dalam gulai tadi. Masukkan bunga kantan yang telah dihiris bersama dengan daun kesum. Masukkan garam secukupnya. Jika tempoyak kurang masam masukkan asam keping. Setelah timun empuk padamkan api dan boleh dihidangkan.

Seperti mana yang kita tahu ikan tawar ni agak hanyir kalau tak dicuci dengan sempurna. Untuk mendapatkan rasa yang lebih sedap pastikan ikan diperap dengan air asam jawa dan limau nipis selama satu jam.

Selamat Mencuba!!!



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...