Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Tuesday 30 September 2014

VICTORIA SANDWICH KIWI CAKE

Assalamualaikum semua....kek dua minggu lepas baru ada masa nak masuk dalam blog.....kek ini sama jer dengan victoria sponge cake seperti DISINI cuma bezanya dari stoberi aku tukar kepada buah kiwi. Tengok dalam petiais buah kiwi tak berusik dah nak dekat sebulan....nasib baik masih boleh makan walaupun agak lembut sikit...sebab itu kalau aku beli kiwi aku suka beli yang keras-keras kerana tak tahu bila nak buatnya....tapi yang sebenarnya terlupa ada kiwi...hihihi....kek agak berkeriut sikit bawahnya sebab terlebih baking paper...kalau you all buat jangan ikut macam aku yer...potong cecantik baking paper tu...kalau tak griss jer...hihihi...


Masa buat ni ada kerajinan yang terlampau.....buat 3 layer....terus tinggi menjulang.....setiap layer ada lapisan homemade kiwi jem dan whipping cream...
Untuk resepi kek boleh rujuk DISINI yer..sama jer stepnya cuma aku bahagikan kepada 3 bahagian jer...aku just share utk buat kiwi jem jer yaa....senang sesangat....

Bahan-bahan;
 
4 biji kiwi
1/2cawan gulapasir
1/2 cawan air
3/4 cawan madu
 
Cara memasaknya;
 
Kupas kulit kiwi dan kisar tanpa air.Campur kesemua bahan yang lain,masak hingga adunn jadi pekat dan berkilat.

 


 
 
Ambik satu keping kek...terbalikkan yaa supaya sama rata.

Sapu kiwi jem di atas kek
letak whipping cream di atasnya....ulang langkah seterusnya sampai habis
 
Dah siap.....wallaaaaaaaaaaa.....memang sedapppppppp.....kejapan licin...hiasan atas tu aku belasah jer...dari membazir aku tempek jer kat atas tu.......:))
 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...