Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Monday, 16 June 2014

GULAI SIPUT SEDUT CENDAWAN KUKUR....ohsem......meleleh....

Masih lauk bertemakan cendawan kukur......yeahhhhh.....selagi stok cendawan ada memang tak jemu nak makannya....kali ini aku gulai bersama dengan siput sedut pulak....memang lenguh aku nak mengerjakan siput ni.....kena cuci banyak kali sampai semua lumpur hilang....pastu nak potong plak satu-satu...memang leceh betul....tapi kalau benda yang leceh ni la yang masak bila makan lupa dirikan.....biasanya orang masak siput dengan sayur keladi..tapi sebab aku tak tahan gatal nak siang keladi so keladi memang tak pernah masuk ke dalam dapurku....kalau terasa nak makan keladi aku makan kat luar....hihihii....ok....sambung balik citer siput dengan cendawan ni...siput ni dah laa manis kan...campur plak dengn cendawan.....bertambah-tambah manis jadinya.....mari tinjau resepi....
 
 

Bahan-bahan;
 
1 kilo siput sedut
250gram cendawan kukur
25 biji cili padi       )
1 inci kunyit hidup  ) dikisar
3 batang serai dititik
4 biji bawang merah - dihiris
2 biji kelapa - ambik santannya
1 keping kecil asam gelugor
garam secukup rasa
 
Cara memasaknya;
 
Bersihkan siput dibawah air paip mengalir. Cuci sampai air dalam bekas siput tu jadi jernih. Kemudian potong ekornya. Cuci bersih lagi dan toskan. Bersihkan cendawan dan toskan. Satukan siput dan cendawan dalam periuk. Masukkan kesemua bahan kisar, santan, bawang yang dihiris, serai dan asam gelugor. Masak atas api sederhana. Kacau selalu supaya tak pecah minyak. rasa garam secukupnya.


Paling leceh nak bersihkan...perlukan banyak kesabaran!!!
 
 
Senang jer kan nak masak siput ni....satukan jer semua...
 
Bila masak gulai siput sedut dengan cendawan , aku tak payah masak lauk banyak..nanti tak dapat nak menikmati sepenuhnya.....aku goreng udang galah kunyit dah cukup....
 
Siap packing untuk jiran terdekat dan keluarga mertua...yer la kan...bukan senang nak dapat cendawan kukur ni.....rezeki yang ada lebih baik untuk dikongsi bersama......memang sedap sangat....orang kata mertua lalu kat belakang pun tak perasan kalau makan gulai siput sedut cendawan ni!!!!!

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...