Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Sunday 2 March 2014

VICTORIA SPONGE CAKE...sedap mata memandang sedap lagi bila sampai ke tekak...:))

Salam semua...lama betul tak update blog.. bulan February hanya ada 2 entri....huhuhu...banyak entri tertunggak yang nak kena masukkan...kalau ada masa terluang yer....sebab lama tak masuk entri baik aku mulakan dengan sesuatu yang fresh dan sedap mata memandang...bukan sajer sedap kat mata tapi bila sampai ke anak tekak lagi la sedap...Victoria Sponge Cake namanya....aku ambik resepi ini dari Jamie Oliver...idea nak buat kek datang dari sahabat lama...tengok beliau post di facebook memang mengiurkan....tak tau la kenapa namanya Victoria...mesti ada cerita yang aku tak sempat nak explore...ok...mari tengok resepi...mudah jer sebenarnya...
 
 
Bahan-bahan;
 
A. Kek
225grm unsalted butter (aku guna SCS)
225 gram gula castor
225 gula tepung naik sendiri (self raising floor) - diayak
4 biji telur gred A (suhu bilik)
1 biji kulit lemon yang disagat
 
B. Jem
2 sudu besar fruit jem (aku guna jem stoberi)
1/2 cawan air panas
1/2 biji jus lemon
5 ke 6 biji stroberi - potong nipis
 
1/2 cawan whipping cream non dairy
stroberi & bluberry secukupnya
gula ising
 
Cara menyediakkannya
 
Panaskan oven dengan suhu 170'C. Pukul butter dengan gula hingga kembang. Masukkan telur satu persatu sambil memukul dengan perlahan kemudian masukkan tepung sedikit sedikit hingga habis. Masukkan kulit lemon yang telah disagat dengan gunakan senduk kayu or spatula. Bahagikan kepada 2 bahagian adunan dan bakar lebih kurang 30 minit atau sehingga kek dah bertukar warna golden brown dan bila dicucuk dengan lidi dah tak melekat.
 

Sambil tunggu kek masak boleh sediakan jem pulak..
 Campurkan jem + air panas serta jus lemon. Masukkan sekali dengan stroberi yang telah dipotong. Masak hingga stroberi hancur dan jem jadi agak likat dan pekat. Angkat dan sejukkan.
 Bila kek dah betul-betul sejuk baru keluarkan dari acuan. Sapukan jem yang telah dimasak tadi di atas kek yang pertama.

 Susun stroberi dan blueberry ikut suka. Sapukan whipping krim yang telah dipukul hingga kental di atas buah-buahan. Tutup semula dengan kek yang kedua.
 

 Gunakan penapis kecil untuk taburkan gula aising di atas kek. Aku susun lagi buah di atas kek sebab buah banyak lebih....nampak lagi menarikkan....:))

sooooo yummmyyyyyyyyyyyyyy................:))

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...