Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Sunday 2 March 2014

KEK LOBAK MERAH @ CARROT CAKE

Carrot Cake ni aku buat minggu lepas semasa ayah dan anak buah datang rumah...as usual kalau anak buah datang mesti ada aktiviti baking...biasanya dia akan minta buat pavlova or red velvet tapi sebabkan tak cukup bahan hanya carrot cake jer yg boleh buat...yang mudah-mudah jer...beza kali ini aku tak gunakan minyak tapi guna butter yang dicairkan.


Bahan-bahan;

250grm butter dicairkan (aku guna SCS)
4 biji telur
1 sudu kecil esen vanilla
1 cawan gula castor
2 cawan tepung gandum         )
2 sudu kecil baking powder    )
1 sudu kecil bicarbonat          ) satukan dan diayak
1 sudu kecil serbuk buah pala or serbuk kulit kayu manis )
2 cawan lobak merah yang telah diparut
1 cawan walnut cincang yang telah dipanggang
1 cawan kismis

Cream Cheese

250grm cream cheese (aku guna Philadelphia)
125 grm butter
3 sudu besar gula aising
1 sudu besar jus lemon


Cara menyediakannya;

Panaskan oven dengan suhu 180'C. Satu butter cair (pastikan dah sejuk), esen vanilla, gula dan telur dalam mangkuk adunan.Pukul hingga telur jadi gebu, kemudian masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Masukkan parutan lobak, kismis dan walnut dengan hanya kaup balikkan guna senduk kayu or spatula. Griskan acuan kek or aku selalu guna baking paper jer, masukkan adunan dan bakar lebih kurang 45 minit or cucuk dengan lidi dah tak melekat. Sejukkan kek.

 Untuk cream cheese, satukan cream cheese, butter , gula aising dan jus lemon. Pastikan cream cheese masih sejuk tapi tak keras yer. Jangan biarkan cream cheese dalam keadaan suhu bilik. Pukul hingga adunan jadi gebu.
 Hiasan cheese ni ikut suka....aku memang tak expert bab hias-hias kek ni....tapi rasa tetap ummphhhh.......lagi sedap dari secret resepi...hahahahaha......
 
Selamat Mencuba!!!
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...