Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Wednesday 19 March 2014

ROTI SARDIN....juadah minum petang...

Idea mudah untuk minum petang di hari minggu...Roti Sardin Gulung...orang putih kata "sardine roll"...hehehee....ramai yang dah tahu macam mana nak buat kan tapi ramai gak yang tak tau walaupun simple....agak-agak kalau roti tu tak habis kat rumah sebelum nak expired baik buat sesuatu..kejapan boleh licin....itulah yang selalu terjadi kat rumah aku....cara nak menghabiskan roti dengan cepat...
 

Bahan-bahan;

Inti

1tin kecil sardin
1 biji bawang besar- hiris nipis
2 ulas bawang putih - tumbuk halus
6 - 7 biji cili api - kalau suka pedas.
1/2 cawan air asam jawa
garam secukup rasa
sedikit minyak untuk menumis

Roti Sandwich - ikut suka berapa keping nak buat
1 biji telur saiz besar (kalau tak ada guna 2 biji telur saiz kecil)
Breadcrumb or serbuk roti secukupnya
Minyak masak untuk menggoreng

Cara menyediakannya;

Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bawang besar dan bawang putih hingga harum, masukkan cili padi yang ditumbuk kasar, sardin, kacau kemudian air asam jawa. Masak hingga sardin agak kering. Rasa garam secukupnya, angkat dan ketepikan.
 
Pecahkan telur dalam mangkuk, pukul dengan garfu,ala-ala buat telur dadar gitu. Gelek roti dengan kayu uli hingga nipis or tak nampak ruang udara supaya bila goreng nanti minyak tak meresap masuk. Sudukan inti sardin di tengah roti...sapukan kiri kanan roti dengan telur...gamkan.. gulung dan matikan semula dengan gam telur. Celup roti gulung dalam telur, kemudian golekkan atas breadcrum.Goreng dalam minyak penuh yang panas dan pastikan api kecil. Balik-balikkan macam goreng pisang, angkat dan toskan.

 
Sedapppp sangattt makan ketika panas-panas yer....krak kruk...krak kruk.....;))

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...