Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Monday 21 January 2013

UDANG GALAH LEMAK CILIPADI

Salam semua....menu ni aku masak Sabtu lepas kat kampung....selesai servis kereta singgah kat pasar basah Bahau....10 minit jer nak ke rumah ayah aku....dah pukul 11.30 pagi....semua ikan yang aku suka dah tak ada....nasib baik ada spesis udang galah...udang jenis ni memang aku suka sangat sebab kulit dia lembut....isipun pejal... tak sakit tangan masa nak kopeknya....ada orang panggil udang kertas....tapi pada aku mana yang besar jer semua aku panggil udang galah...malas nak fikir la....yang penting makan sodap....hehehehe...resepi ni aku dapat dari mak saudara Encik Hubby....dia xboss D'Saji anak syarikat Felda....ceritanya lagi menu ni salah satu favourite Sultan Pahang masa dia bekerja dulu.....see....favourite Sultan lagi tu.....now resepi ni dah ada di dapur ku dan korang boleh la cuba yer....simple jer....
 Bahan-bahan
1 kilo udang galah (lebih kurang 12 ekor)
25 biji cili api           }
1 inci kunyit hidup   } dikisar halus
2 biji kelapa (ambik pati santan sahaja)
1 inci kunyit hidup
4 ulas bawang merah - dihiris
1 keping asam gelugor
3 batang bunga kantan - hiris nipis
2 helai daun kunyit - hiris halus
1 - 2 ikat pegaga - bersihkan dan potong ikut suka
Garam secukup rasa

Cara memasaknya;

Bersihkan udang, belah belakang badan udang tu, buang tali perutnya, cuci dan toskan. Masukkan udang dalam kuali  (aku kalau masak gulai suka guna kuali..hehehehe), masukkan bahan yang dikisar, bawang yang dihiris dan santan. Gunakan api sederhana. Biarkan ia mendidih (kacau selalu jangan kasi santan naik minyak) kemudian masukkan pegaga, bunga kantan dan daun kunyit. Masukkan asam gelugor dan rasa garam secukupnya. Bila pegaga dan layu tutup api.

Bila sebut pasal udang galah ni teringat plak Sandakan, Sabah....kalau pergi sana memang mewah makan udang galah....especially butter prawn....satu pinggan butter prawn tak sampai RM10...setahun lepas aku ke sana pukul 6 pagi aku dah ke pasar just nak beli udang...nasib baik hotel sebelah pasar jer...udang galah jenis ni sekilo baru RM16....murah gilerkan....tapi yang aku beli kat Pasar Bahau ni beli sekilo RM55....masih kira berbaloi la...kalau dibandingkan dengan kat KL or Seremban yang harganya lagi tinggi....eeeee....tak sabar nak pergi Sandakan lagi untuk shopping udang.....alhamdullillah....ianya dah masuk dalam perancangan percutian kami untuk tahun ni.......tungguuuuuuuu......:))




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...