Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Sunday 20 January 2013

RENDANG AYAM DAUN PUDING HITAM..

Salam semua...hari ni merendang aku...tiba-tiba plak rasa nak makan rendang ayam...awal pagi lagi kami ke dah ke pasar tani Paroi....semalam balik kampung...ayah aku ada bagi seekor ayam kampung..dah siap salai lagi...tapi rasa malas plak nak masak ayam kampung sebab makan tengahhari semalam dah goreng ayam kampung seekor....simpan dulu dalam peti ais....pegi pasar tani cari ayam pencen...yang pencen ni memang sedap buat rendang...kebetulan ada jual puding hitam.....hmmm....memang cun....mungkin ramai yang tak tau puding ni boleh dimasak...aku sendiri pun baru tahu sebenarnya...tak sangka pokok bunga yang tanam kat halaman boleh buat rendang...hehehehe....Kak Long aku selalu masak rendang puding ni especially dengan itik..suaminya orang Kuala Pilah so kalau kenduri kat area Kuala Pilah memang famous dengan rendang itik ke ayam ke campur dengan puding hitam ni....

Ini la dia daun puding hitam tu..kalau nak tau pokoknya kena google la yer...no wonder kalau lalu kat kawasan kampung Kuala Pilah banyak yang tanam....aku beli 2 ikat tadi..seikat RM1...tapi aku masak satu ikat jer...


Bahan-bahan:

1 ekor ayam pencen (ayam tua la tu)
2 1/2 biji kelapa - ambik santannya (aku tak suka kerisik sebab tu aku guna santan byk)
1 inci halia
11/2 inci lengkuas
10 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1 1/2 inci kunyit hidup
10 tangkai cili kering
25 biji ciliapi 
8 batang serai
1 ikat daun puding
1 helai daun kunyit - disiat
garam secukup rasa

Cara memasaknya;

Potong ayam kecil2 (aku dah suruh peniaga pasar tani potong) bersihkan dan toskan. Hiris bawang merah, halia, bawang putih dan lengkuas.
Masukkan ayam dalam kuali. Campurkan dengan semua bahan yang dihiris dan titikkan 2 batang serai. Masukkan sedikit air. Biarkan ianya mendidih dan sedikit kering so daging ayam akan meresap bahan-bahan yang dhiris tadi. Sementara itu kisar cili kering, ciliapi, kunyit hidup dan kesemua lebihan serai tadi. Masukkan dalam ayam yang sedang dikecut tadi. Rebus ayam hingga empuk. Tambah air jika ayam masih keras.Memang ambik masa yang lama. Aku rebus hampir 2 jam unless kalau ada pressure cooker. Bila air dah hampir kering dan ayam agak lembut masukkan santan kelapa. Kacau sekali sekala untuk elakkan santan berketul. Bila santan dah hampir kering masukkan daun kunyit dan puding. Gaul sebati, rasa garam dan biarkan kering sedikit. Aku suka rendang yang basah-basah sikit....makan dengan nasi panas....:))

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...