Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Thursday 17 January 2013

AYAM BAKAR ROSEMARY BEREMPAH

Dah makan malam? Aku baru sajer selesai pukul 9.30mlm tadi....alhamdulillah...baru boleh nak update blog...ada di antara blogger bila masukkan entry makanan tengok pada waktu...kalau waktu nak makan tengahhari time tu la akan keluar menu untuk tengahari...kalau dinner time...menu dinner plak yang keluar.....tapi aku plak...kadang-kadang pagi-pagi buta 2 ke 3 pagi pun baru keluar menu makan malam...hahahhaha...nak buat camnoo??? itu jer masa yang aku free.....memang boleh setting time bila nak publish kadang-kadang aku selalu lupa.....lepas masuk entry terus publish...gitu la wanita yang berkerja..(poyo ke ayatku ni???)...daily routine...petang lepas balik office sampai rumah terus keluarkan bahan apa yang nak dimasak untuk dinner...ayam ker...ikan ker...semua kena defrost dulu...pastu sediakan tea-time plak untuk Encik Hubby...yang tu sempoi-sempoi ajer la...pastu layan cerita Mexico @ Astro Bella....solat Maghrib dan baru la mula masak for dinner...so mana yang rasa boleh dikongsi aku masukkan dalam blog...malam ni aku buat Ayam Bakar Rosemary Berempah....special request dari Encik Hubby....macam la Encik Hubby tak pernah request yer padahal memang hari-hari kalau aku masak based on Encik Hubby request...huhuhuhu....



Bahan-bahan;
3/4 ekor ayam (kira suku ekor ayam la yer)
4 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 sudu teh  rosemary* }
1/2 sudu teh tyme*      } aku guna McCormic
1/2 sudu teh ketumbar*
1/2 sudu teh jintan manis**
1/2 sudu teh jintan putih*
1/2 sudu lada hitam*
1/2 sudu teh brown sugar*
I biji tomato hijau - potong bulat nipis
garam secukup rasa
2 sudu besar jus lemon (limau nipis pun ok)
1 sudu besar rempah kari ayam/daging
1 biji bawang besar - belah 8 or ikut suka laa
2 batang lobak merah - potong ikut suka (aku suka carrot lebih)
3 biji kentang - kupas kulit, potong ikut suka & rebus 1/2 masak
3 sudu minyak zaiton - kalau tak ada minyak masak biasapun boleh
3 - 4 biji cilipadi (aku suka pedas sikit - kalau tak letakpun x apa)

Cara memasak;

Sebelum mula masak panaskan oven dahulu 180'C. Bersihkan ayam dan toskan. Aku dah beli ayam yang siap potong kecik2...lagi sedap kalau dapat yang bahagian peha semuanya. panaskan frying pan dengan minyak zaiton. Pecah2kan bawang putih dan goreng hingga bertukar brown color. Tumbuk halus semua bahan yang * kemudian tumbuk sekali halia dan bawang putih yang telah digoreng. Masukkan jus lemon, rempah kari, garam secukup rasa dan lebihan minyak goreng bawang putih tadi. Gaul rata dengan ayam dan perap lebih kurang 10 - 15 minit. Lebih lama perap lagi sedap. Masukkan sekali kentang yang direbus separuh masak, lobak merah, bawang besar dan cili padi yang telah dipecahkan. Gaul rata supaya semua bahan-bahan melekat dengan adunan berempah tadi. Masukkan dalam mangkok kaca tahan panas or apa-apa jer mangkok yang boleh masuk dalam oven, hiaskan dengan tomato yang dipotong nipis tadi dan bakar selama 45 - 50 minit api atas bawah.

Bila time commercial break cerita Mexico jer baru aku sediakan bahan-bahan ayam berempah ni....nampak bahan-bahan macam rumit tapi sebenarnya amat la sempoi nak sediakannya...orang tua kata..campak2 jer....so dapat la ayam tu diperap lama sikit...memang sedap ketika makan panas-panas...lauk apa sajer kalau makan panas-panas semua sedapkan...hehehehe..:))

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...