Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Friday 8 November 2013

FORT CORNWALLIS, TAMAN KOTA LAMA, PENANG

Lepas pekena mee sotong kami singgah sini...Fort Cornwallis, Taman Kota Lama salah satu tempat menarik untuk dilawati ketika berada di Penang. Kalau tak salah aku dibina oleh Francis Light...lepas 4 hari dia sampai terus buka kota pada tahun 1786...senang sangatkan......mengikut sejarah kota ini selalu dapat ancaman dari kuasa-kuasa besar yang lain. Asalnya kota ini dibina dengan kayu dan batang nibung hinggalah tahun 1808 diganti dengan binaan batu.


 Pintu masuk....kena ambik tiket..RM2 sorang untuk dewasa....

Peta lokasi


 nak tau lagi lanjut baca kat sini....kalau kurang jelas datang sini...hehehehe...
 Ini la Francis Light...patung dia laaaa.....
 Gambar bangsawan Inggeris......ini la kot Gabenor Cornwallis tu....lol...
 bangunan yang berusia ratusan tahun....setiap pintu tu ada bilik tersendiri.....
 Ada satu penjara tahanan kat sini....actually en.hubby suruh aku masuk dalam penjara ni nak ambik gambar...bila aku masuk jer dia rapatkan grill tu aku rasa semacam jer kat belakang.....terus aku jerit dan keluar...tiba-tiba rasa seram.....yer la kan......beratus tahun usia penjara ni....sebab en.hubby nak sangat ambik gambar penjara  aku suruh dia sendiri yang posing....hahahhaha..... 
 Queen without King...coz king kena jadi cameraman sekejap....hihihihi....
 tersenarai dalam jejak warisan Negara...
 tempat simpanan senjata, peluru dan bom....
 Ada banyak meriam kat sini.....sekeliling tembok.....
 
Kesemua meriam menghadap laut....senang  nak bom musuh....

 Rehat la dulu ...semput aku jalan-jalan kat sini...turun naik tangga....
 
Bila berada di sini terasa bersyukur sangat yang aku tak dilahirkan pada zaman ini...tak sanggup nak hidup dalam peperangan....tak sanggup hidup dijajah.....Syukur Alhamdullillah ya ALLAH...semoga tanahairku sentiasa aman dan damai dan mintak dijauhkan sama sekali untuk dijajah semula walaupun ketika ini banyak minda yang telah dijajah tanpa disedari!!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...