Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Tuesday 20 August 2013

KEK COKLAT KARAMEL

Assalamualaikum.....kek karamel lagi???? seperti yang dikatakan dulu kalau buat pavlova mesti ada susulannya....jangan membazir kuning telur yer kakak-kakak dan adik-adik semua....hehehehe..... yang ini versi coklat plak....dahulu pernah buat tapi guna kaedah kukus....boleh tengok kat link SINI...rasanya yang bakar ni lagi sedap dan marvelous....haruman coklat tu membuatkan nak makan tanpa henti....kek coklat yang moist sangat.....cara buatnya lebih mudah dari kek caramel biasa....tak perlu nak sudu-sudu banyak kali....curah jer semua dan bakar....mari tengok resepi...

 
Bahan-bahan;
 
2 sudu gula
 
Ratakan dalam loyang kek, masak atas dapur dengan api paling perlahan hingga gula jadi warna caramel....jangan hangus yer...tak sedap kek nanti...Sejukkan hingga dengar bunyi seakan-akan gelas pecah..ketepikan...
 
B. Puding
 
4 biji kuning telur ( lebihan pavlova)
3 biji telur (putih + kuning)
1 cawan susu cair
1/2 cawan susu pekat manis
2 sudu gula
1 sudu esen vanilla
 
Cara: Masukkan kesemua bahan dalam mangkok. Pukul sekejap dalam 30 saat, tak perlu kembang, tapis dan masukkan dalam loyang yang berisi gula caramel tadi. Ketepikan.
 
C. Kek
 
I cawan susu cair
1/2 cawan susu pekat manis
1/2 cawan gula kastor
1 cawan minyak zaiton (boleh guna minyak sayur kalau tak ada)
1 cawan serbuk koko (prefer van hauten)
4 biji telur
 
3/4 cawan tepung gandum**
1 sudu teh baking powder **
1 sudu teh bicarbonate**
** Ayak bersama
 
 Cara. Masukkan susu cair, susu pekat, gula, minyak dan serbuk koko dalam periuk. Panaskan kesemua bahan, kacau sebati. Bila dah agak berasap sejukkan. Masukkan 4 biji telur, kacau sebati  dengan whisk jer dan masukkan bahan-bahan yang telah diayak. Kacau sebati.
 
Curahkan lapisan kek di atas lapisan pudding tadi. Masukkan dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu dengan suhu 170'C dengan kaedah "waterbath" selama 45 minit or bila kek dah mula meregang dikeliling loyang.
 
Biarkan kek sejuk betul-betul baru terbalikkan di atas pinggan berasingan. Sedap dimakan ketika sejuk-sejuk.
 
Tips. Kuning telur yang banyak membuatkan tesktur pudding lagi cantik dan halus tapi jangan lupa esen vanilla yer....kalau tak bau lain plak terasa...:))

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...