Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Sunday 23 June 2013

NASI KURMA

Assalamualaikum, ketika ini di Seremban keadaan  jerebu agak teruk...keluar rumah sekejap jer dah bau asap...bila la agaknya nak berakhir masalah jerebu ni...mata dah mula gatal-gatal...mungkin semasa memasak tadi buka tingkap dan pintu....kena buka la kan....kalau tak lagi terpengap....hari ni menghabiskan stok dalam peti ais...yang ada hanya ayam dan kambing....pastu semalam ada beli nenas...ada beli timun jepun...ingatkan nak masukkan dalam salad malam tadi.....tapi terlupa....so memang sesuai sangat nak buat acar mentah..resepi Acar Mentah....ayam plak aku masak kurkar...resepi ada DISINI....semalam masak kari kambing tapi tak usik langsung....so hari ni just panaskan semula....untuk sesuaikan dengan lauk pauk yang sedia ada aku masak nasi kurma...

 Bahan-bahan;

6 cawan beras basmati
1 inci halia - dimayang halus
1 biji bawang besar - potong dadu
3 ulas bawang putih - cincang halus
2 helai daun pandan - disimpul
2 batang kulit kayu manis             )
3 kuntum bunga lawang                )  bahan penumis
8 biji bunga cengkih                     )
4 biji buah pelaga                        )
3 sudu makan serbuk kurma
8 cawan air
2 kuib pati ayam
2 sudu besar mentega
2 sudu besar minyak zaiton

Hiasan;
Kismis, bawang goreng, daun saderi (aku tak letak coz x ada)

Cara memasaknya;

Cuci bersih beras basmati kemudian rendam lebih kurang 30 minit, toskan. Masak air bersama dengan kiub pati ayam. Jika tak nak gunakan pati ayam boleh gantikan dengan air rebusan ayam. Panaskan mentega dan olive oil. Masukkan bahan penumis, kacau hingga naik bau. Masukkan daun pandan yang disimpul, bawang besar, halia dan putih, kacau hingga naik bau dan bertukar warna. Bancuhkan serbuk kurma dengan sedikit air, jadikan pes. Masukkan rempah kurma, kacau hingga naik minyak kemudian curahkan beras, kacau hingga semua beras rata dengan serbuk rempah. Angkat dan masukkan dalam rice cooker. Curahkan air panaas yang dimasak dengan kiub pati ayam tadi. Apabila nasi dah kering taburkan kismis di atasnya. Kacau nasi dengan gunakan chopstik lepas 20 minit nasi masak so beras tak akan patah. Ketika hidang hiaskan dengan bawang goreng dan daun sup..ikut suka.

 haaaa.....meriahkan.....

ini pinggan aku.....kalau ada kambing memang tak usik ayam laaa....tapi nasi kurma ni memang sangat sesuai makan bersama dengan ayam kurkar.....memang cunnnnn......!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...