Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Wednesday 19 June 2013

CHICKEN CORDON BLEU...



Tiba-tiba aku rasa begitu bersemangat nak buat  Chicken Cordon Bleu gara-gara terpengaruh tengok Cik Ta dan Celina dalam Masterchef Celebrity baru-baru ni. Nampak macam mudah jer…..terus cari  resepi di internet….sebab banyak sangat resepi aku pun tak ingat yang mana satu aku ikut….terus save dalam kepala dan seperti biasa ada yang aku ubah ikut selera aku….masa aku buat main agak-agak jer sukatan bahannya….aku pun tak ambik gambar step by step masa nak buat tadi sebab 1st timekannn....ingatkan tak jadi tapi tak sangka plak encik hubby kata lagi sedap dari Secret Receipe….kurang la 2 orang customer Secret Receipe lepas ni...hahahaha…..memang kembang kuncup aku dibuatnyer....



Bahan-bahan; (Untuk 2 orang makan)

Bahan A
2 keping daging ayam tanpa tulang (lagi baik bahagian dada)
1 sudu teh  lada hitam tumbuk kasar
1 sudu makan minyak zaiton ( kalau tak da boleh guna mentega cair)
Garam secukup rasa
2 keping chicken ham
4 keping cheese

Bahan B

½ cawan tepung                 )
1 sudu teh Italian herbs    )gaul mesra kesemuanya
1 sudu teh oregano flake )
½ sudu teh lada sulah      )

Bahan C
1 biji telur
Serbuk Roti (Breadcum) secukupnya

 Cara menyediakannya;

Cuci bersih ayam dan toskan.  Alas cling plastic atas papan memotong or apa sajer terpulang nak letak mana ayam tu asalkan beralas, ratakan kemudian tutup lagi dengan cling plastic. Gunakan pengetuk untuk penyetkan ayam. So isi ayam tadi akan menjadi lebar dan nipis. Masa ni hati-hati yer takut kalau terlebih smash isi ayam tu bocor sana sini plak. Gaulkan dengan sedikit garam dan serbuk lada hitam. Ratakan semula isi ayam. Letak di atasnya chicken ham kemudian susun cheese atas chicken ham plak.  Gulung ketat ayam dan pastikan chicken ham dan cheese tak terkeluar. Untuk lagi mudah  gunakan “tooth pick” supaya gulungan ayam tadi tak terbuka.

Golekkan gulungan ayam tadi di atas Bahan B. Pastikan kesemua bahagian disaluti Bahan B.

Pecahkan telur dalam mangkuk berasingan. Kacau macam nak buat telur dadar. Celup gulungan ayam yang telah disalut tepung dalam telur. Akhir sekali golekkan di atas serbuk roti. Bakar lebih kurang 40 minit dengan suhu 200’c dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu.



Kalau baca step nak buatnya nampak macam susah tapi sebenarnya tak la sesusah mana. Masa penyediaan pun tak sampai 15 minit. Mudah sebenarnya. Sambil di bakar dalam oven boleh la sediakan salad or goreng kentang.  Mudah, cepat dan yang penting sedap!! Boleh dimakan bersama cili sos ker...cheese sos ker...mayonis ker......ikut suka.....:)

Selamat Mencuba!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...