Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Monday 29 April 2013

SRIKAYA

Salam semua...lama betul rasanya tak buat srikaya sendiri....tiba-tiba en.hubby mintak buat srikaya...aku betul-betul lupa resepinya...lebih setahun kot tak buat....terus telefon kakak ku mintak resepi...dulu tak ada blog...tu yang resepi sepah sana sini...so bila dah ada blog sendiri kalau dah lama tak buat bukak jer dalam blog ni....selain untuk simpanan diri sendiri boleh berkongsi dengan sesaper sajer yang berminat dengan masakanku ini....tak payah nak mintak izin salin resepi....ambik jer....untuk pengetahuan kami memang jarang sangat beli srikaya kat luar...maknanya setahun lebih jugalah kami tak makan srikaya...


 Bahan-bahan;

6 biji telur
4 cawan santan pekat
4 cawan gula
5 helai daun pandan
1 sudu besar tepung gandum
secubit garam
 

 Cara memasaknya;

Masak 1 cawan gula untuk dijadikan karamel. Bila gula dah hangus masukkan 1/2 cawan air perlahan-lahan. bab ni kena hati-hati yer...kang tak pepasal terpercik kat muka. Bila gula dah hancur sejukkan.

 Pukul telur sama dengan baki gula tadi (3 cawan) hingga telur kembang. Perlahankan pukulan dan masukkan santan pekat dan gula karamel. Gunakan pukulan paling perlahan.

 Masukkan kesemua adunan dalam periuk. Simpulkan daun pandan. Masak dengan api perlahan. Pastikan jangan berhenti mengacau. Apabila adunan dah berasap pastikan guna api yang paling kecil dan jangan berhenti mengacau.Anggap jer la macam masak dodol sekejap....kacau non stop yer....hahahaha

 Bancuh tepung gandum dengan sedikit air supaya tak berketul. Bila kuah dah hampir pekat masukkan bancuhan tepung gandum. Kacau lagi tanpa henti hingga adunan jadi likat dan berkilat, barulah api dipadamkan. Salin dalam mangkok dan sejukkan. Kalau dibiarkan srikaya dalam periuk tadi takut bawahnya berkerak plak sebab periuk masih panas.
Ini la hasilnya....terus dapat 3 tupperware...satu tupperware aku angkut bawak balik rumah KL, satu lagi tinggal di rumah Seremban dan lagi satu akan hantar di rumah mertua. Simpan dalam peti ais...sebulan pun tahan...buat sendiri lagi senang...100% tanpa bahan pengawet.... sedap dimakan dengan roti  bakar dan butter...buatlah kopitiam di rumah sendiri........yesssssssssss.....:)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...