Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Thursday 28 March 2013

ASAM PEDAS DAGING TETEL....lupa daratan aku dibuatnya....:(

Lama betul rasanya aku tak masak kat rumah....ini yang pertama untuk minggu ni....esok dah Jumaat...dah tentu tak masak lagi....Sabtu & Ahad ada wedding.....confirmed tak masak jugak....entry masak-masak pun dah lama tak masuk dalam blog....semalam kami pergi Jusco AEON AU2....now aku macam dah suka plak beli groceries kat sana....macam-macam ada....nak cari barangpun senang....susunan yang teratur.....tu yang sempat beli daging tetel ni.....tapi kat pack tu tak tulis daging tetel yer...dinamakan daging segar...dah siap cincang....lupa plak aku ambik gambar tadi...daging tetel paling best masak asam pedas...ini la dia....

 Bahan-bahan

300grm daging cincang
1 senduk cili kisar
2 batang serai - dititik
2 tangkai daun kari
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
garam secukup rasa
1 mangkok air asam jawa - ikut suka la yer
sedikit minyak untuk menumis

Bahan Tumis; (semua bahan dibawah dikisar halus)

5 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1/2inci halia
1/2 sudu kecil jintan manis
1/2 sudu kecil jintah putih
1/2 sudu kecil biji ketumbar
1/2 inci lengkuas - tak letak sebab tak ada


Cara memasaknya:

Besihkan daging tetel or cincang dan toskan. Actually masa beli nak dekat sekilo tapi bila dah dibuang lemaknya tinggal dalam 300grm gitu....tak cayer.....tengok berapa banyak lemak yang aku buang....kat bawah tapis tu lemak yang dibuang jugak....banyak buang dari yang masak....tapi kalau buang semua lemak tak sedap jugak....baik beli daging biasakan....so bagi sikit-sikit lemak tu yer...



Panaskan minyak. Tumis bahan kisar, masukkan serai yang telah dititik serta daun kari hingga naik minyak. Masukkan cili kisar, kacau jugak sampai cili masak betul-betul kemudian baru la masukkan daging tetel. Gaul sebati, masukkan air untuk melembutkan daging. Aku suka rebus daging bersama dengan cili so daging akan rasa lagi sedap. Marinated atas api gitu...Bila daging dah lembut masukkan air asam jawa. Jangan masukkan air asam awal-awal yer...nanti daging lagi lama nak lembut...Taburkan serbuk lada hitam.  Aku suka letak serbuk lada hitam saat akhir so baru rasa terangkat sikit...Masak hingga kuah jadi agak pekat. Rasa garam secukupnya. Makan bersama dengan nasi putih....kalau ada ikan masin goreng lagi marvelous...tu yang aku kata lupa daratan sekejap....time makan tak ingat saper dah....hahahhaha....
Kalau nak letak daun kesum dengan bunga kantan pun lagi sedap.....aku tak letak sebab tak ada....hehehehe...



1 comment:

  1. Sedapnye. Terliur dibuatnya

    Bg kekwa tu boleh di beli kat kedai sensei atau kedai ubat ubat cina ni.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...