Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Monday 18 March 2013

KEK BATIK...

Salam semua....boleh tak aku panggi kek ni "Kek Goreng"??? hahahaha....betul pun kannnnn....kek yang paling senang sekali buat....tak perlu dibakar...tak perlu kukus...goreng jer semuanya....bila buat kek ni teringat masa kecik...biskut marie ni kira biskut paling mewah dan glamour....dan dari aku kecik lagi dah ada kek batik ni...aku rasa sebelum aku lahirpun kek batik dah wujud...kek yang takkan putus dek zaman...betul ke aku cakap ni???hari ini tetiba plak nak buat kek zaman kanak-kanak dulu..

Bahan-bahannya;

300grm biskut marie
250grm butter
1/2 tin susu pekat
250grm milo 
1 sudu kecil esen vanilla


Patah-patahkan biskut marie...aku hanya patah 2 jer... panaskan butter dalam kuali ke periuk ker...ikut mana senang nak kacau...aku lagi suka guna kuali....bila butter dah cair masukkan esen vanilla, milo dan susu pekat. Kena kacau rata takut milo bergentel-gentel plak nanti. Guna whisker pasti tak gentel..
Bila dah mendidih or dah bulp bulp masukkan biskut marie yang telah dipatah tadi.

Gaul hingga kesemua biskut marie disaluti milo.

Kemudian masukkan dalam mangkok or loyang. Ratakan dan padatkan dengan guna belakang sudu. Masa ni agak terseksa sikit yer, kena tahan panas....kalau pakai sudit kayu lagi senang...tak la panas sangat...pastikan kek ditekan padat...sebab tu aku lagi suka guna casserole...senang nak nampak ruang mana yang berlubang-lubang...

Bila dah rata masukkan dalam peti ais lebih kurang 3 - 4 jam. dan baru la dipotong.

Note: Resepi di atas untuk kek yang agak rangup. Kalau inginkan kek batik yang betul-betul lembut seperti kek boleh campurkan 150ml air atau susu cair jika ingin lagi rasa lemak semasa memasak bahan coklat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...