Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Wednesday 27 February 2013

PAVLOVA LAGI DAN LAGI......:)

Rasanya ini pavlova ketiga yang aku buat dalam bulan February dan first time buat di rumah KL. Tapi tak semua tu kami yang makan....semua buat atas permintaan....seperti last week anak buah datang ke rumah...sampai jer terus request nak "meringue"...kalau orang tak tahu mesti ingat anak buah aku cakap nak mereng.....hehehehe....nasib baik aku faham....maksudnya pavlova la....kali ni plak request dari officemate Encik Hubby....layan jer la.....:)

Resepi tetap yang sama yer;

4 biji putih telur gred A (suhu bilik)
3/4 cawan gula castor
1 sudu kecil esen vanilla
1 sudu kecil cuka masak
1 sudu besar tepung jagung

whipping cream secukupnya (pastikan non dairy)
buah-buahan pilihan

Cara membuatnya;

Panaskan oven dahulu dengan suhu 180'C. Pukul putih telur agak berbuih kemudian masukkan esen vanilla dan gula castor. Pukul dengan kelajuan maximun hingga putih telur jadi bertanduk or orang putih panggil 'meringue'. Kemudian baru masukkan cuka dan tepung jagung. Kaup balikkan dengan spatula dah memadai. 

Aku guna aluminium foil letak dalam loyang. Griskan dengan sedikit butter atas aluminum foil pastu bentukkan meringue bulat di atasnya. Kalau takut tak bulat guna kertas minyak. Dibelakang kertas minyak lakar bulatan so semasa curahkan meringue ikut saiz bulatan. Masa 1st time buat pavlova memang aku guna kertas minyak dan siap buat bulatan lagi. Ketika nak masukkan meringue ni kecilkan suhu oven pada 150'C dan bakar lebih kurang 1 jam 30 minit. Actually kaedah membakar ni ikut pada oven masing-masing yer. Kalau aku buat di rumah Seremban aku bakar lebih kurang 1 jam 10 minit sahaja tapi oven di rumah KL ni aku ambik masa 1 jam 30 minit dengan suhu yang sama. So yang penting kalau nampak meringue dah kering dan berwarna agak brown boleh la tutup suis oven yer..
Dah masak jangan keluarkan terus dari oven ok....biarkan ia sejuk sendiri dengan meregangkan sedikit pintu oven ni....dia dah penat bekerja hokey.....hehehehe....
Ni la dia pavlova tanpa make over....rasanya kalau suruh makan macam ni tak ada saper yang hinginkan.....tanggalkan aluminum foil perlahan-lahan...pukul whipping cream hingga kental.
Aku suka guna nozel untuk letak whipping cream di atas pavlova ni. Kalau tak ada nozel sapu guna spatula pun ok...kalau tak ada spatula...pisau pun boleh....then boleh la hiaskan dengan buah-buah pilihan....ikut suka la yer.....

Aku tak kisah nak buat pavlova banyak kali asalkan bahannya cukup sebab masa untuk menyediakannya sekejap sahaja. Tak sampai pun 20 minit... masa membakar jer agak lama tapi sambil menunggu pavlova masak boleh lipat kain ker....layan facebook ker...hahahaha....dah tentu-tentunya busy layan facebook....ok..nak tido....gud nite....:))


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...