Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Tuesday 26 February 2013

NASI TOMATO SIMPLE....ikut selera tuan yang masak...:)

Kerana pajeri nenas tak pepasal aku masak nasi tomato untuk dinner semalam...paling simple dan guna apa ajer stok yang ada...kalau chef-chef professional tengok resepi ni mesti dia orang kata ntah apa-apa tapi ada aku kesah???? .seperti Encik Mat Gebu kata dapur tanpa sempadan...ikut suka dan ikut selera masing-masing...yang paling penting Encik Hubby makan bertambah-tambah....hahahhaa....

Bahan-bahan;

2 cawan beras basmati - rendam lebih kurang 30 minit
1 batang kulit kayu manis
4 biji buah pelaga
3 kuntum bunga lawang
6 - 7 kuntum bunga cengkih
1 biji bawang besar saiz sederhana - potong dadu
3 ulas bawang potong - potong dadu halus
1/2 inci halia - mayang halus
2 helai daun bay - daun pandan tak ada
2 1/2 cawan air
1/4 cawan susu cair
1 biji buah tomato saiz besar - potong dadu
3 sudu tomato sos
1 kiub pati ayam
1/2 cawan minyak zaiton

Bahan tabur - jika suka;
Kismis, bawang goreng, hirisan daun saderi, kacang pis

Cara membuatnya;

Cuci beras dan toskan. Panaskan minyak zaiton dan masukkan bahan penumis (kulit kayu manis, pelaga, cengkih dan bunga lawang) Setelah naik bau masukkan bahan-bahan yang telah dihiris(bawang besar, putih, halis) dan daun bay. Kacau lagi hingga kekuningan dan masukkan tomato yang dipotong dadu. Bila tomato dah agak hancur masukkan tomato sos dan taburkan kiub pati ayam. Kemudian masukkan beras, goreng beras sebati dengan bahan-bahan tadi. Angkat dan masukkan dalam rice cooker. Masukkan air bersama susu cair. Biarkan hingga nasi masak. 

Jangan kacau nasi ketika dalam proses memasak takut beras patah. Kalau dah patah nasi dah tak cantikkan. Kalau guna rice cooker , selepas nasi masak biarkan lebih kurang 20 minit baru la dikacau dengan garfu or chopstick.

Taburkan dengan kismis, bawang goreng, hirisan daun saderi dan kacang pis. Tapi aku tabur dengan kismis jer sebab yang lelain tu kurang gemar sikit...:) 

Lauk pauknyer plak memang lari dari konsep asal nasi tomato....kami makan bersama Pajeri Nenas (resepi ada SINI) dan Ayam Goreng Berempah jer... (RESEPI )

Kalau ikut kebanyakkan resepi semuanya guna minyak sapi. Memang tak dinafikan minyak sapi memang sedap dan berbau harum. Tapi disebabkan kami tak berapa suka dengan minyak sapi sebab rasa cepat muak so aku gantikan dengan minyak zaiton...baru la boleh makan bertambah-tambah....aku pun tak letak tomato puree, hanya guna tomato sos...ada yang letak dua-dua....daun bay plak gantikan daun pandan sebab kat rumah tak ada.....semuanya.terpulang...tak ada saper pun yang marahkan...sebab itu aku kata...ikut selera tuan yang masak....yang penting Encik Hubby suka....:))


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...