Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Monday 30 January 2012

Carrot Cake.....my favourite....

Sejak aku tahu buat carrot cake ni bermakna sejak tu la aku tak pergi makan carrot cake kat secret receipe lagi.....masa mula-mula makan kat secret receipe rasa kagum sangat...kenapa la sedap sangat kek ni....sampai la satu hari aku terbeli carrot kek dia yg dah basi......:(( pelik betul..camner boleh terjual yg basi..... Aku dapat resepi ni dari buku resepi kek yang aku beli di Popular....masa tu Popular buat sales depan Central Market...dapat la harga diskaun 70%...bermacam-macam resepi kek yang meleleh air liur ada dalam buku tu....tapi sayang aku tak tau mana buku tu pergi daaa.....hilang daaa....ntah saper la yg cilok buku kek aku tu.....hanya sempat try satu resepi jer....ni la dia....

4 biji telur
1 ¼ minyak masak (prefer Mazola oil)
2 cawan tepung superfine
2 cawan gula (selalu buat guna 1 ½ cawan shj)
3 cawan carrot yg telah di parut
1 cawan kacang walnut ( pecah2kan)
1 cawan kismis
2 sudu kecil baking powder
2 sudu kecil esen vanilla
2 sudu kecil bicarbonat
1 sudu besar serbuk kayu manis / pala (lagi suka guna serbuk pala)


250grm cream cheese
Esen vanilla or perahan jus lemon
125 butter
2 cawan gula castor (paling senang ikut manis masing2)

Panaskan oven 180’c. Pukul telur, esen vanilla & minyak hingga kembang. Masukkan tepung, carrot parut, walnut, kismis, serbuk kayu manis/pala, baking powder and bicarbonat. Kacau sebati dan mesra. Bakar dalam masa 45 minit. Selepas kek masak sejukkan.

Pukul creamcheese + butter + esen vanilla or jus lemon hingga fluffy. Kemudian masukkan gula castor. Pukul sampai sebati.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...