Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Friday 10 April 2015

Chocolate Pie

Terliur tengok gambar pie coklat kawan kat fesbuk....terus google cari resepi...tapi aku dah lupa blog mana yang aku ambik...sebab memang banyak sangat resepi yang ada...untuk pastri aku guna resepi ku sendiri....cuma bab filling tu aku ikut resepi yang di blog aku dah lupa...


Bahan-bahan;

1cawan tepung gandum
125grm butter sejuk dari peti ais
1 sudu besar gula aising
1 biji telur gred C
1/2 sudu kecil esen vanilla

Ramas tepung bersama dengan butter hingga jadi seperti serbuk roti. Masukkan gula aising, gaul lagi kemudian pecahkan telur dan masuk esen vanilla. Uli hingga doh tidak melekat di tangan. Bungkus dengan cling plastik, masukkan semula dalam peti ais (bukan ditempat beku) lebih kurang sejam. Kemudian barulah dicanai dan masukkan ke dalam acuan pai. Adunan ini memang cukup2 untuk dua biji pai.

 Panaskan oven terlebih dahulu. Cucuk dengan garpu bahagian bawah pai.
 Untuk mengelakkan pai naik ke atas, letak walnut di atasnya ketika di bakar. Alas walnut dengan aluminum foil..kalau tak walnut melekat la plak kan... Bakar dalam 10minit shj dengan suhu 175'C pastu keluarkan.
 
 
Filling;
 
1 tin susu pekat
1/2 cawan serbuk coklat (aku suka van houten..hurmmm)
2 biji telur
 
 

 Satukan kesemua bahan
 Masak di atas api kecil, kacau tanpa henti supaya tidak melekat, masak hingga adunan pekat dan berkilat.
 Curahkan filling coklat di atas pai yang dibakar sebentar tadi. Isi penuh-penuh. Bakar semula lebih kurang 20 minit atau hingga filling coklat di atas kelihatan keering sedikit.
 Hiaskan dengan walnut cincang di atasnya.. 

  dah siap.....
 

 nyamm..nyammmm.....:D
 
Memang sedap sangat coklat pai ni...nak buat pun senang....anak-anak mesti suka....orang tua pun suka....hihihihi.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...