Baja Royal Organik

Baja Royal Organik

Ruang Iklan

Sunday 18 March 2012

KARI IKAN SIMPLE....

Selalunya aku jumpa kari ikan mesti ada halba ataupun biji sawi...ntah mengapa aku kurang minat bila adanya benda-benda ni...mungkin disebabkan baunya yang agak  pekat dan juga rasa kari yang mengcengkam jiwa sehingga dah basuh tangan beberapa kali pun susah bau kari tu nak tanggal....tak tahu la....apa-apapun ikut selera masing-masingkan...so hari ni aku nak share kari ikan simpe yang aku rasa amat sesuai bagi mereka-mereka yang baru nak mendekatkan diri di dapur....padaku biar la simple asalkan selera nak makan.....yang masak aku dan yang nak makanpun aku jugak,....yang lebih penting suami suka dan tak komplain.....;p


Bahan-bahan;

300 gram ikan jenahak yang telah dipotong
10 biji cili padi - dikisar halus
1 bungkus rempah kari ikan Adabi (turun temurun guna rempah brand ni)
8 ulas bawang merah            ]
3 ulas bawang putih             ] dimayang halus
suku inci halia                       ]
2 pelepah daun kari - ambik daunnya shj
3 cawan santan
1 keping asam gelugor
1 biji tomato - belah 4
3 biji cili besar hijau - belah 2
Minyak untuk menumis
Garam secukup rasa
Sedikit asam jawa

Cara memasaknya;

Bersihkan ikan terlebih dahulu kemudian rendamkan dalam air asam jawa sebentar untuk hilangkan hanyir ikan. Kemudian bersihkan semula dan toskan. Panaskan sedikit minyak untuk menumis. . Bancuh rempah kari ikan dengan cili yang telah dikisar tadi. Tumis bawang putih, halia, bawang merah serta daun kari sehingga naik bau dan garing. Kemudian masukkan rempah kari yang telah dibancuh dengan air tadi. Kacau selalu supaya tidak melekat dan masak hingga pecah minyak. Setelah rempah masak masukkan santan. Setelah mendidih sedikit masukkan ikan dan asam gelugor. Bila ikan dah hampir masak masukkan cili hijau yang telah dibelah dua bersama dengan tomato. Rasa garam secukupnya. Padam api dan boleh hidangkan.

Kari ikan ni boleh dicampurkan dengan bendir ataupun terung atau pun ikut suka masing-masing. Mungkin ramai yang bertanya kenapa kari ni mesti ada cili padi...jawapannya simple...aku anak jati Negeri Sembilan so cili padi tak boleh dipisahkan.....hahahahha.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...